Van 3 tot 7 februari kleurt provinciaal cultuurhuis de Warande in Turnhout een beetje Europees. Europa Direct Provincie Antwerpen laat 168 leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs kennismaken met de Europese Unie via een interactieve inleefsessie. Daarna ontrafelen de jongeren de gelaagde identiteit van nieuwkomers (én zichzelf!) in de expo ‘Lost in Translation’.

Bij de start van elke ‘Europa Xpert’-sessie krijgen de leerlingen een snelcursus over de Europese Unie. Waarom willen landen samenwerken? Wat doet die EU? Wie beslist daar en hoe werkt dat? Welke impact hebben die beslissingen op ons leven? Op al deze vragen krijgen de jongeren een antwoord. Daarna zijn de jongeren klaar om zelf in de rol van een Europese minister te kruipen en te stemmen over een wetsvoorstel. Tot slot beslissen ze als Euro-parlementariër waaraan het budget van de EU besteed moet worden: meer of minder aan vluchtelingen, onderwijs, landbouw, transport of milieu?

“Europa Direct wil de leerlingen met zo’n Europese ministerraad laten nadenken over een actueel thema. Spelenderwijs leren ze de standpunten van de verschillende lidstaten kennen, hun eigen mening verwoorden, met elkaar in dialoog gaan én een consensus bereiken. Dat zijn een heleboel vaardigheden,” verklaart gedeputeerde voor Europese Samenwerking Kathleen Helsen.

Moet het aantal vluchtelingen verdeeld worden over alle landen van de EU? Dat is de vraag waarover de leerlingen zich buigen tijdens de Europaweek in de Warande. Dit thema sluit naadloos aan bij de tentoonstelling ‘Lost in Translation’. Deze expo, die de Warande nog tot 1 maart organiseert samen met vzw Omnes, vertrekt vanuit de zoektocht van nieuwkomers naar hun plek in onze samenleving. Welke impact heeft dit op de identiteit van de nieuwkomer? En op die van wie hier al woont? De kunstwerken laten de jongeren ook stilstaan bij hun eigen identiteit: waar komen zij vandaan? Tot welke groepen behoren zij?

Foto: Good evening to the people of the camp – Copyright: Joost Conijn (www.provincieantwerpen.be)