In mei 2016 stelde Jan Lauwers als eerste Belg tentoon in het gloednieuwe museum voor hedendaagse kunsten, McaM, onder leiding van de Chinese kunstenaar Qiu Zhijie in Shanghai. Een deel van deze tentoonstelling komt in het voorjaar 2017 naar BOZAR. Tegelijkertijd stelt Dirk Braeckman 12 monumentale interpretaties voor van ‘The House of Our Fathers’, de museale durational performance/installatie van Needcompany. Een selectie foto’s van Braeckman wordt tentoongesteld in confrontatie met nieuw beeldend werk van Jan Lauwers.
De tentoonstelling ‘Silent Stories’ geeft een weemoedige kijk op de kunstgeschiedenis en refereert o.m. aan Feldhase (1502) van Renaissance kunstschilder, tekenaar en humanist Albrecht Dürer, de leeuwen van de Vlaamse barokschilder en tekenaar Peter Paul Rubens, de surrealistische dichter en beeldend kunstenaar Marcel Broodthaers en kunstenaars als Joseph Beuys en Marcel Duchamp, maar ook Walt Disney. Jan Lauwers bouwt aan de hand van zijn levensarchief een monumentale installatie uit, waarin hij materialen en werken uit het verleden herinterpreteert en confronteert met de kunstgeschiedenis. Tekenkunst staat hierin centraal. Lauwers maakt landschappen, die sereen buigen en vakmanschap, virtuositeit, en ontroering bevragen.

Lauwers wil als beeldenmaker en verhalenverteller met dit werk een dialoog creëren. Zijn motto is dat kunst niet meer kan choqueren en anders moet communiceren. Lauwers’ beeldentaal omarmt de humaniteit met weemoedige beelden over de mens en de natuur. Zijn vorm van theater-maken is om die reden wereldwijd gerenommeerd. Jan Lauwers: ‘Tijdens mijn reizen door China met o.a. ‘De kamer van Isabella’, werd het voor mij nog duidelijker dat de relatie tussen kunst en maatschappij in welke vorm van samenleving dan ook een zeer levendig debat veroorzaakt. De publieke ruimte in communistisch China, wordt totaal anders geïnterpreteerd dan in het zogezegde ‘vrije’ westen. Zonder de kunst te veranderen, moeten we trachten te communiceren op een ander niveau.
Tijdens de twintigste eeuw heeft de kunst, in het westen, bijna alles gedeconstrueerd. Grote veranderingen vonden plaats in de betekenis en de positie van de kunst. Door Duchamp en het conceptualisme werd kunst bijna een lege ruimte. In China heeft deze evolutie niet plaatsgevonden. Met deze gedachte in het achterhoofd, heb ik de presentatie en de communicatie van mijn werk voor de Chinese tentoonstelling bewust veranderd.’

BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel

INFO & TICKETS:
+32 2 507 82 00 | bo