Ter gelegenheid van de Europese Week van de Afvalvermindering, die plaatsvindt van 21 tot 29 november 2020, maakt Carrefour de balans op van haar concrete inspanningen om plastic te verminderen en te vervangen door recycleerbare verpakkingen. Dankzij een reeks acties die in de loop van 2020 werden ondernomen, heeft Carrefour het gebruik van plastic met 1942 ton kunnen terugdringen. Carrefour is hierbij begonnen met het vervangen van heel wat verpakkingen van haar huismerk.

Met Act for Food zet Carrefour zich in om goede, gezonde en kwaliteitsvolle voedingsproducten aan te bieden aan de consument aan de hand van 19 acties, waarvan er 3 betrekking hebben op Carrefour’s eigen huismerkverpakkingen.
Deze 3 acties zijn : actief strijden tegen plastic, de verpakking van haar producten verminderen, en tegen 2025 evolueren naar 100% recycleerbare verpakkingen voor Carrefour-producten. Wat deze laatste actie betreft, herziet Carrefour tussen 800 en 2000 van haar verpakkingen per jaar. Carrefour heeft 96% van de verpakkingen van haar eigen merk recycleerbaar gemaakt. Er werd een actieplan opgesteld waarbij innovaties op het gebied van eigen merkverpakkingen deel moeten uitmaken van de circulaire economie.

De strijd tegen plastic aangaan door te stoppen met het kopen en verkopen ervan (wanneer de voorraad op is)
Deze maatregelen vloeien voort uit actie 9 van Act for Food, waarbij Carrefour zich ertoe verbindt om plastic producten voor eenmalig gebruik te bannen en alle milieuvriendelijke alternatieven te promoten.

In oktober 2020 is Carrefour gestopt met de verkoop van plastic zakken aan de kassa’s, waardoor het plastic met 703 ton per jaar is afgenomen. Deze zakken werden vervangen door ocean bags gemaakt van maritiem afval, en draagtassen van BIO-katoen.

Foto’s: www.carrefour.be