Horst presenteert van 11 juli tot 5 september de zomertentoonstelling Flying on the raven’s wing, met werk van Aline Bouvy (BE), Daan Gielis (BE), Leopold Banchini (CH), Rotor (BE), Sonia Gomes (BR), Rashid Johnson (US), Tarek Lakhrissi (FR), Grace Ndiritu (UK/KE) en Marinella Senatore (IT), gecureerd door Evelyn Simons (BE).
Hun bijdragen, meestal site-specifieke opdrachten, zullen de afbrokkelende architectuur van de ASIAT-site (een voormalige militaire basis in Vilvoorde) sieren en nieuw leven inblazen. Hun werken omvatten video, audiovisuele interventies, beeldhouwkunst en installatie. Cross-overs, experimentele artistieke benaderingen en samenwerking vormen de kern van de visie en missie van Horst. Blikvanger is dan ook een experimentele kunstfilm van Grace Ndiritu, opgenomen op de ASIAT-site en met een soundtrack van techno pionier Jeff Mills, die tevens headliner van het festival is.

De tentoonstelling markeert eveneens de nieuwe richting die Horst inslaat met het artistiek programma, gericht op het aanhalen van banden met lokale gemeenschappen die het sociale en culturele weefsel van de stad Vilvoorde bepalen. De locatie past dan weer binnen de ambitie van Horst om de periferie te activeren door hedendaagse kunst buiten de geconditioneerde white cube context te presenteren en zo een hoogwaardige artistieke ervaring te bieden aan een breed publiek en een inclusief verhaal te construeren. Flying on the raven’s wing is een cross-disciplinaire tentoonstelling die de ASIAT-site in Vilvoorde toe eigent als plek voor nieuwe beloftes. De artistieke interventies zweven tussen autonome kunstwerken, inventieve dansvloeren, collaboratieve opdrachten en circulaire architectuur.

“Na een jaar waarin onze interacties en ons zelfgevoel werden gedefinieerd en gereduceerd door online ontmoetingen en digitale avatar-achtige representaties, viert de tentoonstelling Horst de rauwe vleesheid van het menselijk lichaam. Protesterende lichamen, dansende lichamen, vrijende lichamen, trippende lichamen – het concept van lichamen in alliantie als een manier om empathie, solidariteit en gemeenschap af te dwingen. Deze begrippen worden verkend door samen te werken met kunstenaars wier praktijken een grote verscheidenheid aan media en onderzoek omvatten. Verschillende werken zullen het resultaat zijn van participatieve projecten of zullen, op zichzelf, fungeren als een ontmoetingsplaats.” — Evelyn Simons – curator van Horst Arts & Music.
Horst blijft streven naar het ontsluiten van evocatieve kunstervaringen voor een breed publiek en wil hedendaagse kunst presenteren buiten de geïnstitutionaliseerde white cube context. Dit genereert enerzijds unieke experimenteer mogelijkheden voor kunstenaars, en anderzijds markeert het een poging om kunst op een speelse, maar urgente manier in te bedden in het dagelijks leven.

Horst presenteert: Flying on the raven’s wing
11.07 – 05.09.2021
ASIAT-site, Vilvoorde

Met: Aline Bouvy (BE), Daan Gielis (BE), Leopold Banchini (CH), Rotor (BE), Sonia Gomes (BR), Rashid Johnson (US), Tarek Lakhrissi (FR), Grace Ndiritu (UK/KE) en Marinella Senatore (IT).
Curator: Evelyn Simons

Over Horst

Horst is een beweging gewijd aan het ontwikkelen van talent, steden en ruimtes. Horst mixt en viert de werelden van kunst, architectuur en muziek. De Labs, Exposities en Festivals die daaruit vloeien zijn als momentums van transformerende energie.
In de afgelopen 7 jaar is Horst uitgegroeid tot een internationaal gerenommeerd platform voor cutting-edge elektronische muziek, in-situ kunstwerken en inventieve architectuur. Horst koppelt een driedaags meeslepend muziekfestival aan langere termijn trajecten waarin architecten worden uitgenodigd om unieke podia en dansvloeren te creëren, en waarin hedendaagse kunstenaars de opdracht krijgen om in dialoog te gaan met de specifieke context en omgeving door middel van site-specific nieuwe producties.

Over de locatie
ASIAT, het voormalige Arsenaal voor Instrumenten en Uitrusting voor Telecommunicatie van het Ministerie van Defensie was actief van 1946 tot 2008. Het terrein bood onderdak aan soldaten die verantwoordelijk waren voor de productie van onderdelen voor militaire telecommunicatie en reparaties aan militaire voertuigen. Documenten spreken van enorme tanks, van prestaties en productiviteit, van ingenieuze engineering. In de loop van de tijd werden de uitgestrekte magazijnen van ASIAT, de efficiënte kazernes en de ruime rijbanen overgenomen door de natuur. De tijd stond stil. De rust was weergekeerd. En nu is er weer ruimte voor enige verbijstering.

Foto top: Grace Ndiritu, BECOMING PLANT (film still), 2021. Courtesy Horst Productions
Foto tekst: Aline Bouvy, Primitive Accumulation, 2019. Watercolour on fired clay, 1 eurocent coins. Photo: Luise von Nobbe
Foto’s: www.clubparadis.be