Eind 2019 startte CEMPER, het Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed (www.cemper.be), de zoektocht naar een nieuwe thuis voor haar collectie van honderden historische theaterpoppen. Musea uit binnen- en buitenland werden bevraagd naar interesse om de theaterpoppen over te nemen. Amsab-ISG, Huis van Alijn, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Museum Hof van Busleyden en Centro Internacional del Títere de Tolosa (ES) zijn voortaan de trotse eigenaars. Het traject kende een onverhoopt succes.
 
CEMPER beheerde tot voor kort honderden theaterpoppen afkomstig uit twee belangrijke collecties uit Mechelen en Gent. Een groot deel van de poppen werd in Mechelen verzameld, gemaakt of gebruikt door drie generaties van de familie Contryn en door medewerkers van de School voor Poppenspel (1970-2002) en de figurentheaters Spelleke van Ulenspiegel (1942-1943) en Hopla (1948-1964). Paul Contryn is vandaag nog steeds als figurenmaker en scenograaf verbonden aan het theatergezelschap DE MAAN. Daarnaast maken ook poppen van het Gentse Theater Taptoe, gesticht door Luk De Bruyker, deel uit van de collectie (1968-2010).
 
CEMPER is echter in de eerste plaats een dienstverlenende erfgoedorganisatie en geen beheerder van collecties zoals musea. De Vlaamse overheid gaf CEMPER – toen nog Het Firmament – de opdracht om voor deze historische collectie een nieuwe, betere bestemming te zoeken. Na een grondige voorbereiding startte CEMPER eind 2019 een ronde langs verschillende musea uit binnen- en buitenland om de collectie voor te stellen.
 
Het werd een onverhoopt succes: meer dan de helft van de 22 aangeschreven instellingen stelde zich kandidaat om delen van de collectie over te nemen. Omwille van de vele positieve reacties moesten we zelfs kandidaturen – ook uit het buitenland – weigeren. Amsab-ISG (Gent), het Huis van Alijn (Gent), de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Brussel), het Museum Hof van Busleyden (Mechelen) en het Centro Internacional del Títere de Tolosa (Tolosa, Spanje) zijn voortaan de trotse eigenaars van diverse onderdelen van de poppencollectie. Deze instellingen zagen meteen het potentieel van deze collectie voor hun werking en publiek. Voor elk van hen betekenen de poppen een waardevolle aanwinst.
 
“We zijn erg blij dat zoveel musea het potentieel zagen van deze poppencollectie, de theaterpoppen spreken echt tot de verbeelding.”,
aldus Veerle Wallebroek, directeur van CEMPER – Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed
 
 
MEER INFORMATIE
www.cemper.be/poppencollectie

Foto top: Poppencollectie
Foto tekst: Busleyden – Tijl
Foto’s: Rudy Gadeyne