Op woensdag 24 januari is in New York een groep honden samengekomen voor het kantoor van de Verenigde Naties om te protesteren tegen dierproeven voor cosmetische doeleinden. Het protest vond plaats in het kader van de campagne Forever Against Animal Testing, een petitie van The Body Shop en Cruelty Free International, waarmee beide organisaties de Verenigde Naties oproepen definitief een einde te maken aan een wrede praktijk waar elk jaar 500.000 dieren wereldwijd onder te lijden hebben. The Body Shop en Cruelty Free International spreken deze week met vertegenwoordigers van de Verenigde Naties om de campagne verder onder de aandacht te brengen. Consumenten over de hele wereld kunnen de campagne ondersteunen door online de petitie te ondertekenen.
De demonstratie, met een actiegroep bestaande uit acht honden van verschillende rassen en van groot tot klein, stond in het teken van Forever Against Animal Testing, een campagne van het internationale beautymerk The Body Shop en Cruelty Free International, een organisatie die zich al jaren lang inzet tegen dierproeven. De honden gingen de straat op met protestborden, bandana’s en mini-spandoeken om hun steun te betuigen aan deze campagne.
The Body Shop en Cruelty Free International werden vergezeld door de bekende huisdierenfotograaf @TheDogist, die de campagne al eerder steunde in Canada en de VS, en de bekende Instagram-huisdieren-influencer @louboutinanyc.
Het doel van de demonstratie was aandacht te vragen voor het feit dat maar liefst 80 % van alle landen wereldwijd nog altijd geen wetgeving heeft tegen dierproeven, en consumenten op te roepen de campagne te steunen door de wereldwijde petitie te ondertekenen op http://www.foreveragainstanimaltesting.com.
Zodra met de petitie 8 miljoen handtekeningen zijn ingezameld, wordt hij door The Body Shop en Cruelty Free International aangeboden aan de VN, om de organisatie op te roepen tot een internationale conventie tegen dierproeven voor cosmetische doeleinden en zo miljoenen dieren wereldwijd te beschermen. De Verenigde Naties kwamen vorige week bijeen om over dit onderwerp te discussiëren.
Met de petitie zijn de afgelopen zes maanden ruim 4,1 miljoen handtekeningen ingezameld, en daarmee is het de grootste petitie ooit tegen dierproeven in de cosmetische industrie. The Body Shop en Cruelty Free International roepen alle bedrijven die tegen cosmetische dierproeven zijn op om hun steun voor de campagne te betuigen, en verstrekt middelen om andere bedrijven en hun werknemers bij de campagne te betrekken.
In september 2017 is The Body Shop van L’Oréal overgenomen door Natura, een diervriendelijke Braziliaanse cosmetica-multinational die tevens gecertificeerd is als B Corp. Zowel Natura als het nieuwe zusje van The Body Shop, Aesop, hebben vandaag officieel hun steun betuigd aan de campagne.
Foto’s: wwwthebodyshop.com / Primetime Communication