Welkom in de wereld van de archeoloog
Ons team ervaren archeologen daagt jouw klas uit om archeologische challenges aan te gaan. Elke uitdaging start met een filmpje waarin een echte archeoloog de leerlingen meeneemt in de boeiende wereld van de archeologie.

Op deze website lanceren we de uitdagingen. We vullen die af en toe aan met nieuwe uitdagingen. Elke uitdaging is een stapsgewijze opdracht waarbij de klas al doende leert. Na afloop van elke uitdaging vatten we de 3 belangrijkste archeologische inzichten samen. De klas verdient zo telkens een badge en zet stapjes vooruit als junior archeologen.

Leren over archeologie zelf
Archeologie wordt vaak te eng bekeken. Via 1-2-3 archeologie ontdekt de klas dat archeologie meer is dan graafwerk (en niet gaat over dinosaurussen). Zo geven we een juist beeld van archeologie. Daarnaast wil Raakvlak jullie een inkijk geven in hoe de archeoloog wérkt: op een speelse manier ontdekt de klas de denkwijzen en technieken die een archeoloog toepast om te achterhalen hoe mensen vroeger woonden en leefden.

Leren over de eigen omgeving
In 1-2-3 archeologie besteden we aandacht aan de nabijheid van archeologie en hoe we kennis kunnen opdoen die ons veel leert over de eigen leer- en leefomgeving. Niet ver van het bed dus: vanuit lokaal erfgoed het cultureel bewustzijn van leerlingen stimuleren.

Leren onderzoeken
Via de archeologische uitdagingen laten we de leerlingen proeven van (wetenschappelijk) onderzoek. De nieuwsgierigheid van de klas wordt geprikkeld, er worden hypotheses opgesteld, gegevens verzameld en conclusies getrokken. De leerlingen worden aangesproken op hun onderzoekende houding en krijgen inzicht in het onderzoeksproces.

Leren hoe wetenschappen elkaar ‘liken’
Archeologie omvat vele disciplines en doet zelf vaak beroep op andere wetenschappen. We noemen ze onze hulpwetenschappen. In de uitdagingen komen die hulpwetenschappen soms aan bod. Zo ontdekken leerlingen hoe archeologen ook de handen in elkaar slaan met geologen, geografen of biologen.

Leren samenwerken en … volharden
Doorheen 1-2-3 archeologie zetten we samenwerking voorop. De klas werkt samen om uitdagingen te realiseren: ze wisselen uit, bouwen verder op elkaars werk, lossen samen problemen op,… En: zetten door. Ook als de uitdaging moeilijker is!

Leerdoelen
Het educatief pakket 1-2-3 archeologie zet gericht in op leerdoelen. We bepaalden die doelen op niveau van het pakket in z’n geheel. Bekijk hier de doelenlijst. Er ligt een focus op mens en maatschappij, wetenschappen (en techniek), onderzoekscompetenties en sociale vaardigheden.

Foto: www.raakvlak.be