Nadat een maand geleden de Waterperskraan 97 werd verplaatst van kaai 46 naar kaai 83, was het gisteren de beurt aan de grote Titankraan. De kraan, voorlopig neergezet op kaai 600 (Blauwhoefweg), werd woensdagmorgen op een ponton geplaatst en overgevaren naar de Rijnkaai, waar ze tussen 11 en 14 uur op de Rijnkaai geplaatst werd. Daar vervolledigt ze het rijtje historische elektrische kranen van het MAS. Het MAS kon ook voor deze imposante verhuisbeweging rekenen op de varende hijsbok Brabo.

Titankraan
Op woensdag 29 mei zal de laatst overblijvende elektrische IA-kraan verhuizen van kaai 600 naar de Rijnkaai. Daar zal de imposante titankraan het rijtje historische elektrische kranen van het MAS vervolledigen.
De Titankraan of de IA 347 is een elektrische topkraan, gebouwd door Le Titan Anversois in Hoboken rond 1953. Ze deed lang dienst op de kaaien vierde Havendok. De kraan weegt zelf 178 ton en kon tot 5 ton heffen. Dat maakt haar tot de meest imposante kraan uit de collectie. Na de verplaatsing naar de Rijnkaai kan de laatste restauratiefase worden ingezet. Die zouden dit najaar klaar moeten zijn.
De Titankraan maakt deel uit van de unieke collectie historische havenkranen van het MAS. Die verzameling bestaat uit 17 walkranen en is uniek op wereldschaal. De walkranen zijn allemaal ter plaatse beschermd als monument.
De kranen zijn steeds te bezoeken bij een kranenwandeling, reserveren via het MAS of info@havenkranen.be.

Foto: Le Titan Anversois (Hoboken), Elektrische topkraan, Collectie Stad Antwerpen, MAS, foto: Bart Huysmans / www.mas.be