Het MACS organiseert van 29 november tot 18 april een overzichtstentoonstelling van Johan Muyle (°1956, Montignies-sur-Sambre), één van de belangrijkste Belgische kunstenaars van zijn generatie.
Het oeuvre van Johan Muyle gaat van bescheiden assemblages die hij samen met ambachtslui uit de straten van Kinshasa gemaakt heeft, langs monumentale schilderijen die gerealiseerd zijn door afficheschilders uit Mumbai tot gecustomiseerde motoren, en is geïnspireerd door talrijke ontmoetingen en samenwerkingen over de hele wereld.
De vaardigheden, geloofsovertuigingen, rituelen, beelden en populaire verhalen die hij ontdekt tijdens zijn reizen, voeden zijn interesse voor het anders-zijn en zijn geloof in een – nochtans verwaarloosd – humanisme.

Johan Muyle creëert geheimzinnige allegorieën die ons doen stilstaan bij de toestand van de wereld en haar tegenstellingen. Als reactie op de actualiteit verdraait hij faits divers en historische gebeurtenissen, met als doel de ijdelheid van de mens, de wreedheden van regeringen en de hypocrisie van religies en van de spektakelmaatschappij op de korrel te nemen. Hiermee wil de kunstenaar eveneens aantonen dat, zoals Jean-Luc Godard het omschrijft, “beschaving in de volkeren huist”, bijvoorbeeld door revolutionaire en verzetshelden te roemen, die volgens hem vertegenwoordigd worden door ‘de Dwaze Moeders van het Meiplein’ in Argentinië of ‘The Moustache Brothers’ in Myanmar.

Met emblematische sculpturen (L’Impossibilité de régner, 1991), installaties die herzien (Singin’ in the Rain, 2008) of nooit eerder in België getoond zijn (Rien ne s’y oppose, 2010) en recente assemblages (De Spinario – Le Tireur d’épine, 2017) wordt de tentoonstelling No Room for Regrets door de kunstenaar zelf beschouwd als een immersief en interactief parcours langs de belangrijkste periodes uit zijn oeuvre, in dialoog met de museumarchitectuur.

No Room for Regrets is een immersieve tentoonstelling die de bezoeker wil onderdompelen in een totaaloeuvre ‘buiten categorie’, van een kunstenaar die niet in één hokje te stoppen valt.

MACS
Johan Muyle
No Room for Regrets
29 november 2020 tot 18 april 2021

MACS

Het Museum voor Hedendaagse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel (MACS), gelegen op de site van de voormalige steenkoolmijn van Le Grand-Hornu (UNESCO Werelderfgoed), opende zijn deuren in 2002. Samen met het Centrum voor Innovatie en Design (CID) vormt het een van de culturele polen die gericht zijn op diverse kunstdisciplines.
Naast het opbouwen van een collectie met meer dan 450 werken ontwikkelt het museum een uitgebreid tentoonstellingsprogramma met internationale uitstraling. Dit aanbod omvat zowel monografische (Tony Oursler, Anish Kapoor, Christian Boltanski, enz.) als thematische tentoonstellingen (Sisyphe, Le Jour se lève; S.F. [Art, science & fiction]; Rebel Rebel, Art + Rock, enz.).
Het MACS zet ook ambitieuze kunstenaarsresidenties op die uitmonden in de productie van werken die een link hebben met een belangrijke hoeksteen van de programmatie: het geheugen. Zo deed de Amerikaanse kunstenaar LaToya Ruby Frazier in 2017 een omvangrijk fotografisch onderzoek rond de geschiedenis van mijnwerkers van Le Grand-Hornu. In 2019 exploreerde de Nederlandse kunstenaar Fiona Tan de archieven van utopist Paul Otlet, die bewaard worden in het Mundaneum.
Bovendien schenkt het MACS bijzondere aandacht aan publieksbemiddeling en de uitgave van boeken en lithografieën.

Foto’s: www.clubparadis.be