Op 15 februari presenteerde Westtoer het themajaar “Het Lekkere Westen”. West-Vlaanderen blijft dé gastronomische topprovincie. Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer: “ de culinaire rijkdom van West-Vlaanderen is groot. De authentieke aanpak van de West-Vlaamse chefs met aandacht voor lokale troeven betekent een meerwaarde voor het toeristisch imago van de regio”.

West-Vlaanderen is de enige provincie aan zee en heeft ook zijn polders als troef. De polders geven heel veel verse en goede producten. Het motto is: van producent naar consument en van de grond naar het bord!

De West-Vlaamse cijfers spreken boekdelen. Het zijn sterke cijfers. Topchefs en hotelscholen zijn sterk onderscheidend. Streekproducten aan de bron van de West-Vlaamse culinaire rijkdom:

West-Vlaanderen telt 1/5 van alle Belgische Michelinsterren.

188 restaurants kregen een Gault&Millau notering.

70 % van de Belgische kazen wordt geproduceerd in West-Vlaanderen.

¼ van de Belgische bioboeren bevindt zich in West-Vlaanderen.

95% van het beroemde Rood runderras graast in West-Vlaanderen.

564 streekproducten kregen het label 100 % West-Vlaams.

West-Vlaanderen telt 58 brouwerijen, 27 wijnboeren en 70 ha wijngaarden.

De Noordzee is bron van ruim 30 verschillende, smakelijke vissoorten.

Wat houdt de campagne van het themajaar 2022 in?

Lekkere Westen-Chefs.

Westtoer en Horeca West-Vlaanderen selecteerden 170 chefs die ons de gastronomische troeven van West-Vlaanderen gaan voorschotelen. 38 chefs zij er voor de eerste maal bij. Zij komen uit de vier regio’s: de Kusstreek, het Brugse Ommeland, de Leiestreek en de Westhoek. De chefs maken unieke recepten met lokale producten en geven tips over hun regio.

Stefan Pluym van de Republiek te Brugge is een van de nieuwkomers en werkt rechtstreeks met de korte keten uit de buurt. Een ervan is t’ Ambrozijn van Christel de Schepper. Zij kweekt  groenten en een klein aantal fruit. Luisteren naar de seizoenen en naar de boeren dat is het motto van Stefan. Op de menukaart zal dan ook steevast de herkomst van elk product staan.

Het Lekkere Westen in logies, cafés en op weg.

Naast chefs gaan ook logies aan de slag met streekproducten, om de klok rond een authentieke culinaire ervaring aan te bieden aan hun gasten. Hierbij presenteren 100 logiesadressen streekontbijten en arrangementen met lokale producten en dranken. Het Lekkere Westen zet ook een hele reeks authentieke cafés in de kijker. Fietsers en wandelaars kunnen op culinaire ontdekking langs verschillende foodroutes, met stopplaatsen op smaakvolle adressen waar men kan genieten van lokale delicatessen ( van hoeve-ijs tot fruitsappen, bieren en streekgerechten).

Van hoevepicknicks tot bier.

De website van Het Lekkere Westen toont tal van locaties voor een smakelijke hoevepicknick. De Lekkerste Agenda op de online kanalen van Het Lekkere Westen presenteert het uitgebreide aanbod aan smaakvolle evenementen. In het voorjaar brengt een nieuw magazine een hele reeks mooie verhalen over Het Lekkere Westen. In het najaar staan de West-Vlaamse bierbeleving en de Noordzeegastronomie centraal. In september presenteert Het Lekkere Westen een biermagazine over de West-Vlaamse brouwerijen, de vele bieren en hun producenten.  Met Toerisme Vlaanderen zal de campagne ook naar het buitenland uitstraling krijgen. Een tijdslijn over het hele jaar.

Alle info: www.hetlekkerewesten.be

Ambassadeur van Het Lekkere Vlaanderen is de Brugse Chef-kok en chocolatier Dominique Persoone. Voor hem is West-Vlaanderen één grote culinaire schatkamer. West-Vlaanderen vertelt een uniek verhaal met respect voor duurzaamheid én een grote liefde voor de streekproducten. Het is een grote meerwaarde voor het toeristisch imago van deze provincie.

Tekst en foto’s: G. Charrin.