Een groepstentoonstelling met werk van Armando Andrade Tudela, Marianne Berenhaut, Heidi Bucher, Miriam Cahn, Latifa Echakhch, Sigalit Landau, Alina Szapocznikow, Naama Tsabar en Lawrence Weiner
In de aanloop naar de grote overzichtstentoonstelling van de Franse fotograaf Mathieu Pernot, opent het Joods Museum van België op 30 april de tentoonstelling Ellis Island in de Project Space van het museum.

De tentoonstelling, gecureerd door Eloi Boucher in samenwerking met het Joods Museum van België, brengt 9 hedendaagse kunstenaars samen die omgaan met thema’s als ballingschap en migratie, en geeft weer hoe zij staan tegenover de wereld als plek van verstrooiing, opsluiting en dwaling.

De titel van de tentoonstelling verwijst naar het gelijknamige eiland tegenover Manhattan in New York. Ellis Island was de belangrijkste toegang voor tal van gemeenschappen die tussen 1892 en 1924 op Amerikaanse bodem aankwamen. Bijna zestien miljoen emigranten – hoofdzakelijk uit Europa maar ook uit het Midden-Oosten  – kwamen er in transit voorbij en hebben op Ellis Island een hele reeks medische en psychologische onderzoeken ondergaan, vaak met inbegrip van een identiteitswijziging.

De Joods-Poolse schrijver Georges Perec biedt ons een nauwkeurige beschrijving van deze “non-plek” in zijn gelijknamig boek uit 1979. Hij omschrijft Ellis Island als een utopische plaats waar mensen zichzelf vergeten, waar het lichaam en de identiteit veranderen, een plaats waar ook ruimte wordt gelaten voor dromen en hoop op een betere wereld.
Ellis Island is geen thema en evenmin de illustratie van een retoriek. Het is niet de formele adaptatie van een roman, maar veeleer een motief, een formule, een syntactische eenheid die een herinnering kan oproepen en de verbeelding op gang kan brengen aan de hand van werken van kunstenaars uit de twintigste en de eenentwintigste eeuw.

De werken zelf zijn uiterst divers. Zo staan de zachte poppen van de Belgische kunstenares Marianne Berenhaut, gemaakt in de jaren ’70 van afval dat in kousen is gepropt, in schril contrast met de vernietigde elektrische gitaar van Naama Tsabar die de toeschouwer uitnodigt om hiermee nieuwe partituren te creëren. De tekeningen waar gruwel en schoonheid elkaar ontmoeten van de Poolse kunstenares Alina Szapocznikow contrasteren dan weer met de murale woordinstallaties van Lawrence Weiner op de binnenplaats van het museum. En de reeks werken met opgehangen wolken van Latifa Echakhch biedt de bezoeker de kans om kennis te maken met fragmenten uit de geschiedenis, met bijna belachelijke voorwerpen maar ook jeugdherinneringen van de kunstenares.

Ellis Island
30.04 – 29.08.2021
Joods Museum van België – Project Space
Miniemenstraat 21
1000 Brussel
DEELNEMENDE KUNSTENAARS: Armando Andrade Tudela, Marianne Berenhaut, Heidi Bucher, Miriam Cahn, Latifa Echakhch, Sigalit Landau, Alina Szapocznikow, Naama Tsabar & Lawrence Weiner
CURATOR: Eloi Boucher, in samenwerking met het Joods Museum van België

Foto top: Latifa Echakhch, Inking (The cardboard suitcase), 2014 © Dvir Gallery

Foto rechts: Alina Szapocznikow, Sans titre, 1961 © Collection Nathalie Guiot

Foto links: Miriam Cahn, o.T. , 2000 © Galerie Jocelyn Wolff

Foto’s: www.clubparadis.be