Sinds de revolutie van 1979 was er in Iran nauwelijks plaats voor hedendaagse cultuurbeleving en expressie. Recent kwam een opvallende heropleving tot stand. Dat werd ook in Antwerpen opgemerkt.
4 hedendaagse Iraanse toondichters en één Belgische componist werden uitgenodigd om nieuwe composities te maken op basis van teksten van Hafez uit de 14de eeuw en van Omar Khayyám uit de 11-de – 12de eeuw.
Deze composities zullen live gebracht worden tijdens een concert in deSingel op woensdag 25 april om 20.00u.
Mezzo Mireille Capelle(foto) zal de teksten in hun originele versie zingen, geruggesteund door het HERMESensemble o.l.v. Koen Kessels. Voor het scènebeeld op basis van fotografie en video werd een beroep gedaan op de jonge Antwerpenaar Sam Asaert.
Het concert wordt om 19.15u ingeleid door dramaturge Liselotte Sels.
Vóór de revolutie (1979) was Iran een actieve participant aan het internationale nieuwemuziekgebeuren. Componisten als Alireza Mashayekhi, Iraj Sahbai, Dariush Dolatshahi en Reza Vali studeerden en maakten carrière in Europa en de Verenigde Staten. Na de revolutie werd de ontwikkeling belemmerd door oorlogsomstandigheden en een conservatief bewind. Recent kwam een opvallende heropleving op gang. De verkiezing van president Rohani heeft een momentum gecreëerd voor nieuwe culturele en artistieke samenwerkingsverbanden over de grenzen heen (zowel door de overheid gestuurde als persoonlijke initiatieven). Het online en digitale domein spelen een emanciperende rol. De eerste editie van het Tehran Contemporary Music Festival (TCMF) in april 2016 kan als een mijlpaal beschouwd worden. Dit event werd ondersteund door het Iraanse Ministerie van Cultuur en Islamitische Leiding, en verschillende culturele instellingen. Concerten werden afgewisseld met lezingen en workshops, en er was aandacht voor elektronische muziek, experimentele muziek en improvisatie. Een selectie van Iraanse en buitenlandse muzikanten en ensembles zorgde voor de uitvoeringen; uit België namen pianist van HERMESensemble Geert Callaert en fagottist Bert Helsen deel.
Iran kan terugbuigen op een uitzonderlijk rijke en verfijnde artistieke, literaire en muzikale traditie. Maar EMRUZ kijkt naar wat vandaag gebeurt. EMRUZ is als programma een katalysator voor een nieuwe golf van creativiteit en inspiratie die de blik vooruit richt, en op de wereld. Het uitgangspunt is bedwelmende poëzie. De aangrijpende ghazals van de Perzische grootmeester Hafez smeken om muzikaal verklankt te worden. Hafez’ woorden en de mystieke kwatrijnen van Omar Khayyám vormen het startpunt voor een interculturele dialoog en wederzijdse kennismaking waarbij radicaal naar het heden wordt gekeken. Vandaag is de enige dag die bestaat.

HERMESensemble en Centre Henri Pousseur nodigen vier hedendaagse Iraanse toondichters en één Belg uit oude woorden nieuw te maken. Idin Samimi staat als hoofd van de compositieafdeling van de muziekfaculteit van Teheran op de barricades van de nieuwe muziekbeweging in Iran.

Mahdis Golzar Kashani is pianiste en componiste en bouwt vanuit Teheran een internationale carrière uit. Alireza Farhang werkt al jaren vanuit Parijs aan een eigentijdse en eigenzinnig muzikaal oeuvre, geworteld in de rijke Iraanse muziektraditie. Aftab Darvishi opereert vanuit Den Haag en legt een grote affiniteit met de menselijke stem en de relatie tussen tekst en muziek aan de dag. Voor de Belg Jean-Luc Fafchamps vormt soefimystiek en -kunst al meer dan vijftien jaar een onuitputtelijke bron van inspiratie en nieuwe creatie. De jonge fotograaf en documentairemaker Sam Asaert wordt uitgenodigd een visueel kader te scheppen voor de muzikale poëzie van EMRUZ – VANDAAG.
Www.hermesensemble.be

Foto: Pretext.