De Rotterdamse haven heeft een goed jaar achter de rug. Hoewel er iets minder lading werd overgeslagen via Rotterdam en er iets minder schepen de haven aandeden, heeft Rotterdam belangrijke stappen gezet om de haven duurzaam te vernieuwen.
Het afgelopen jaar was financieel gezien een stabiel en gezond jaar voor het Havenbedrijf Rotterdam. De investeringen in met name de infrastructuur dragen in belangrijke mate bij aan een aantrekkelijk investeringsklimaat voor de klanten van het Havenbedrijf. De omzet van het Havenbedrijf is vorig jaar vrijwel stabiel gebleven en kwam uit op 675,4 miljoen euro. Doordat de kosten onder controle zijn, is er sprake van een “gezonde winstontwikkeling”. De winst steeg met 5% tot 222 miljoen.
Waste-to-chemicalfabriek
Dat blijkt uit het jaarverslag (link is extern)van het Havenbedrijf Rotterdam. De haven wil digitaler worden en voorop lopen met de energietransitie. Daarom is de havenbeheerder bereid tot gunstige vestigingsvoorwaarden voor schone initiatieven. Een van de opties zouden lagere leasetarieven voor grond kunnen zijn. Om de daad bij het woord te voegen, wil CEO Allard Castelein graag een fabriek in de haven krijgen die afval tot chemische producten verwerkt. In Antwerpen is ook al geruime tijd sprake van een soortgelijke fabriek, in casu van het Saudische ERS.
Momenteel loopt er een onderzoek door een consortium rond AkzoNobel naar de haalbaarheid van een methanolfabriek, die 180 miljoen euro zou kosten. “Om die fabriek hier te ontwikkelen, zijn we bereid daar een belang van 20% in te nemen”, klinkt het. Het Havenbedrijf wil voorts tientallen miljoenen steken in de aanleg van een warmtenetwerk dat overtollige warmte van fabrieken naar het Westland en Den Haag brengt.
Efficiëntie
Digitalisering en automatisering bieden grote kansen om met name logistieke processen efficiënter te maken. Daarom is het Havenbedrijf het afgelopen jaar in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven diverse proefprojecten gestart om data transparanter te maken en op basis daarvan de efficiëntie van het transport van met name containers tussen de haven en het achterland te vergroten.