De Hypermarkten Carrefour en supermarkten Market werken sinds jaren dagelijks samen met lokale goede doelen om hun onverkochte producten te verdelen onder de minstbedeelden. Vaak hebben deze verenigingen nood aan uitrusting, meubilair, koelkasten, specifieke voertuigen, … om hun missie zo goed mogelijk uit te voeren.

Om die reden lanceerden Carrefour en de Carrefour Foundation eind vorig jaar opnieuw de Solidariteitsklik. Deze sociale actie heeft als bedoeling om de minstbedeelden te ondersteunen door lokale goede doelen te helpen om zich beter uit te rusten.

Van 15 november tot 18 december 2016 riepen 79 Hypermarkten Carrefour en Markets, en evenveel goede doelen, de klanten en sympathisanten op om voor hun favoriete sociale project te stemmen op www.solidariteitsklik.be. Met in totaal meer dan 200.000 stemmen werd deze oproep veelvuldig beantwoord. Hierdoor kan de Carrefour Foundation 79 sociale projecten steunen, en hen een dotatie van 1.000 tot 20.000 euro toekennen.

10.000 euro voor Geven Met Liefde
Geven Met Liefde behaalde uiteindelijk de 3e plaats in het klassement (Market) en ontvangt zo een dotatie van 10.000 euro van de Carrefour Foundation, dankzij de steun van Carrefour Market Antwerpen Groenplaats.

Geven Met Liefde is een vzw die sociale dienstverlening aanbiedt. Mensen die het niet breed hebben, kunnen terecht in een winkeltje waar ze voor (bijna) geen geld kleren, huisraad en meubels kunnen kiezen. Verder organiseert Geven Met Liefde een sociale kapper en een sociaal restaurant. De vrijwilligers voorzien bovendien elke week zo’n 120 gezinnen van een voedselpakket. Om de voedselbedeling verder te ontwikkelen, zal de geldprijs van 10.000 euro gebruikt worden voor de aankoop van diepvriezers en een kleine koelcel. Verder heeft de vereniging ook nog een bestelwagen nodig.

Steun voor 79 verenigingen in België
Naast de grote winnaars krijgt elk project dat gesteund wordt door de winkels een dotatie van de Carrefour Foundation. De projecten van de 2e tot de 10e plaats krijgen elk 10.000 euro. Alle andere deelnemende projecten krijgen 1.000 euro. In totaal heeft de Carrefour Foundation 279.000 euro geschonken aan 79 verenigingsprojecten over heel België.

Ontdek alle winnaars op www.solidariteitsklik.be

Partners sinds lange tijd
Carrefour Belgium ondersteunt de Voedselbanken al geruime tijd, net zoals de verenigingen waar Carrefour een contract en een duurzame samenwerking mee heeft. Daarnaast doet Carrefour een beroep op haar logistieke partners. Al 15 jaar schenken ook zij voedingsmiddelen aan de Voedselbanken en andere goede doelen (beschadigde verpakkingen, maar nog perfect eetbare producten).
Over de ‘Carrefour Foundation’
De ‘Carrefour Foundation’ werd opgericht in 2000 en wilt op internationaal niveau uitsluiting tegengaan. Het deskundige team organiseert interventies op twee vlakken: solidaire voedselverdeling en dringende humanitaire hulp.
De ‘Carrefour Foundation’ organiseert ondersteuningsprogramma’s met distributeurs in landen waar Carrefour of de leveranciers van de Carrefour Groep gevestigd zijn. Met een jaarlijks budget van 7,7 miljoen euro steunde de Fondation in 2015 maar liefst 70 projecten in 15 landen.