De rijopleiding voor bestuurders van prioritaire voertuigen van Politiezone Antwerpen is een succes. Na vier jaar PRIBA-scholing voor medewerkers van PZA steeg het aantal ongevalsvrije afgelegde kilometers met 608 % ten opzichte van 2014. Ook het aantal schadegevallen blijft dalen. Zware ongevallen met politievoertuigen bleven het voorbije jaar opnieuw uit.

De opleiding ‘prioritair rijden basis auto’ (PRIBA) werd vier jaar geleden opgericht. De opleiding werd zelf ontwikkeld door Politiezone Antwerpen. Gespecialiseerde lesgevers bieden een opleiding op maat voor bestuurders van prioritaire voertuigen. Voor de start van de opleiding vond er binnen het korps gemiddeld één ongeval per 22 090 afgelegde kilometers plaats met een dienstvoertuig. Vier jaar later volgden 58 % van de interventiemedewerkers de opleiding en vindt er gemiddeld nog maar één ongeval per 154 430 kilometer plaats. 
“De resultaten zijn ronduit spectaculair,” vindt burgemeester Bart De Wever. “Dankzij de PRIBA-opleiding zetten we in op de veiligheid van politiemensen en andere weggebruikers in onze stad. Dat is in noodsituaties trouwens een gedeelde verantwoordelijkheid. Op een veilige en snelle wijze voorrang geven aan prioritaire voertuigen van hulpdiensten, blijft een aandachtspunt voor ons allemaal.”  

Ongevallen
Niet alle ongevallen konden vermeden worden. Het jaar voor de PRIBA-opleiding startte, noteerden we voor alle diensten in het korps samen 126 ongevallen. Na vier jaar PRIBA is dat aantal gedaald tot 41. Vijftien van die incidenten kwamen voor bij de dienst noodhulp (36 %). In amper twee van die gevallen was er een bestuurder betrokken die de rijopleiding had gevolgd. Het aantal ongevallen waarbij een politievoertuig in de fout ging daalde fors, van 40 % in 2014 tot slechts 9 % in 2018. 

Schadegevallen
Bij de schadegevallen is een stijging van 73,5 % schadevrije kilometers te noteren. Daar waar alle voertuigen samen in 2014 ongeveer 11 270 kilometer zonder schade aflegden, is dat nu toegenomen tot 19 553 kilometer. 
Snelleresponsteam zonder ongevallen ‘in fout’
Gezien de specifieke opdrachten van de arrestatie-eenheid, waartoe ook SRT behoort, is het risico op ongevallen en schade groter. Vandaar dat het personeel van de arrestatie-eenheid een specifieke doorgedreven rijcursus op maat volgde (‘PRIBA+’). De eerste trainingen startten hiervoor in 2017. Ondertussen kregen alle AE-medewerkers een basistraining én de specifieke rijopleiding. Gemiddeld legt het SRT 110 kilometer per shift af. Al voor het tweede jaar op rij was het snelleresponsteam niet betrokken bij een ongeval waar zij in de fout gingen. 

Eigen rijinstructeurs
Ondanks de sterke daling van het aantal ongevallen en schadegevallen, is het belangrijk dat de medewerkers van PZ Antwerpen hun vaardigheden blijven onderhouden. 14 gediplomeerde rijinstructeurs zetten zich, naast hun reguliere politietaken, in om collega’s theoretische en praktische lessen te geven. Ze werken daarvoor samen met PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding) en Procentrum (Expertisecentrum voor prioritair rijden). Politiezone Antwerpen beschikt over vijf lesvoertuigen (combi en personenwagens) die voorzien zijn van dubbele pedaalbediening en het opschrift ‘opleiding’.

Foto: Politie Antwerpen