Sinds enkele weken kunnen klanten van Delhaize de “gekke aardbeien” ontdekken. Dit product maakt deel uit van het assortiment “lelijke” of “gekke” groenten en fruit die sinds vier jaar te koop zijn in alle winkels van Delhaize. Het zijn groenten en fruit die geen standaardformaat hebben, maar wel dezelfde versheid en kwaliteit als de zogezegd “normale” groenten en fruit bieden. Sinds deze aardbeien te koop zijn heeft Delhaize maar liefst 25 ton aardbeien gered. De ambitie is om dit jaar 90 ton aardbeien te redden. Op die manier kunnen de aardbeienkwekers ook grotere volumes verkopen.

Na de komst van de gekke appels en peren in de familie van de “gekke” of “lelijke” groenten en fruit, is het nu de beurt aan de gekke aardbeien om hun intrede te maken! Deze 100% Belgische aardbeien werden recent aan het assortiment toegevoegd en worden verkocht aan € 2,49 voor 500 g, ofwel € 4,98 per kilo.
Tot nu toe zijn er al zo’n 50 000 bakjes verkocht, wat gelijk staat aan 25 ton aardbeien. Op die manier helpt Delhaize haar producenten om al hun producten te verkopen, zowel de “normale” als de “lelijke” vruchten, en dat werpt letterlijk zijn vruchten af.
Bovendien stijgt de vraag bij de consumenten. Ze zijn dol op de groenten en fruit van dit assortiment omdat ze op vlak van smaak en suikergehalte niet verschillen van “normale” aardbeien en tegelijkertijd voordeliger zijn qua prijs.
Na het succes van het pilootproject in 2015 heeft Delhaize dit jaar voor de vierde opeenvolgende keer de “gekke groenten en fruit” opgenomen in haar assortiment. Het zijn groenten en fruit die geen standaardformaat hebben, maar wel dezelfde versheid en kwaliteit als de zogenaamde “normale” groenten bieden. Voordien werden deze groenten en fruit met afwijkende vormen helaas niet te koop aangeboden.
Ieder jaar meer fruit en groenten gered
In het eerste jaar (2015) dat Delhaize de gekke groenten aanbood, heeft ze 15 ton groenten gered die anders nooit tot in de keukens van onze klanten zouden zijn geraakt. Dat is dit jaar opgelopen tot meer dan 530 ton.
Het is geen toeval dat Delhaize de eerste supermarktketen is die deze producten aanbiedt in de winkels. Delhaize strijdt al lang tegen voedselverspilling. Delhaize doneert niet enkel onverkochte producten, maar zorgt er ook voor dat groenten die er niet perfect uitzien ondanks alles toch tot bij de consument geraken. Bijna 1/3 van de jaarlijkse voedselproductie zou niet verbruikt worden. Een groot deel van de “afwijkende groenten” zou dus niet in de klassieke voedselketen terechtgekomen zijn. Met deze actie wil Delhaize daar iets aan doen.
Delhaize wil tegen 2020 haar voedselverspilling met de helft verminderen. Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en voor zover de goederen nog geschikt zijn voor consumptie, doneert Delhaize deze aan de Voedselbanken en andere sociale organisaties. 2017 was een recordjaar voor Delhaize op gebied van voedseldonatie: er werden meer dan 3,9 miljoen maaltijden geschonken aan meer dan 200 liefdadigheidsverenigingen.
Op haar website www.delhaize.be en haar magazine geeft Delhaize tips & tricks om voedsel zo goed mogelijk te bewaren en om restjes te verwerken in heerlijke recepten.

Foto’s: Delhaize