Een tentoonstelling bouwen heeft iets weg van een puzzel leggen. De expo Jean Fouquet. De Melundiptiek in de Gemäldegalerie van Berlijn bleek zo’n uitdaging.

Halfweg de 15de eeuw creëerde Jean Fouquet op vraag van Etienne Chevalier, schatbewaarder van de Franse koning Henri VII, een klassieke diptiek voor de kerk van Notre-Dame de Melun. Een paneel met Chevalier, met de heilige Stefan, en een paneel met een madonna. Samen met het emaillen zelfportret van Fouquet, dat het geheel vervoegde, raakten de werken gescheiden.Geen levende ziel zag ze ooit samen.

Daar komt nu verandering in. Vanaf  vandaag kan je in Berlijn getuige zijn van de reünie van deMadonna omringd door serafijnen en cherubijnen uit de collectie van het KMSKA met haar aanbidders uit de Gemäldegalerie. Om het plaatje compleet te maken komt ook Fouquet, of toch zijn zelfportret, uit het Louvre overgevlogen. Met werken van o.a. Fouquet zelf, Jan van Eyck en Benozzo Gozzoli kom je bovendien alles te weten over Fouquets Vlaamse en Italiaanse inspiratiebronnen. En stond Agnès Sorel, de maîtresse van Henri VII, wel echt model voor de Madonna?

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
www.kmska.be | info@kmska.be | T +32 (0)3 224 95 50