Vooraf werd gedacht dat thema’s als klimaat en migratie de verkiezingscampagne zouden beheersen, maar dat blijkt niet het geval. Het onderwijsdebat leek even centraal komen te staan, maar uiteindelijk zijn het de klassieke sociaaleconomische onderwerpen die nog het meest aan bod komen. Dat blijkt uit de Politieke Barometer van UAntwerpen.

De onderzoeksgroep Clips (Computational Linguistics & Psycholinguistics) van de Universiteit Antwerpen beschikt over een uitzonderlijke expertise op het vlak van taaltechnologie. Die knowhow gebruiken prof. Walter Daelemans en onderzoeker Tim Kreutz nu voor hun Politieke Barometer. De software achter die website verwerkt dagelijks ongeveer 1000 online nieuwsartikelen en meer dan 200 000 tweets. Prof. Peter Van Aelst, politiek wetenschapper, neemt mee de analyses voor zijn rekening.
Uit een analyse van de massale hoeveelheid data blijkt dat het thema ‘werk’ bovenaan staat, zowel op Twitter als in de online kranten. Binnen dit thema is het met name het pensioendossier dat opvallend vaak besproken werd. Ook de economie en begroting komen vaak aan bod, op Twitter nog vaker dan in de (online) kranten. Wat van deze campagne, misschien wat onverwacht, een thematisch klassieke campagne maakt.

‘Gezonde’ campagne
Volgens Van Aelst is zo een thematisch diverse campagne niet ongewoon, en eigenlijk ook gezond. “Campagnewatchers spreken vaak de hoop uit dat één bepaald thema de campagne zal domineren zodat het duidelijk is waar partijen voor staan, maar in de praktijk zijn de meeste verkiezingscampagnes in ons land thematisch divers. Dat maakt ze minder overzichtelijk, maar eigenlijk wel een goede afspiegeling van waar het in de politiek omdraait: om erg veel verschillende dingen.”
Externe gebeurtenissen kunnen een campagne soms tijdelijk beïnvloeden. Dat bleek met name na de moord op Julie Van Espen, die ons land sterk beroerde en het thema justitie tijdelijk deed pieken. Justitieminister Koen Geens werd even de meest besproken politicus in het online debat (6-9 mei), maar omdat de minister grotendeels werd gespaard door collega-politici (met uitzondering van het VB) verdween de aandacht voor de zaak en de minister al na enkele dagen.

‘Premier’ Calvo
Tot slot is het opvallend dat N-VA en Groen het debat op Twitter blijven domineren. Over Kristof Calvo wordt tijdens de laatste campagneweek even vaak getwitterd als over Theo Francken. De keuze van de N-VA om het schrikbeeld van Calvo als ‘mogelijk premier’ naar voor te schuiven is dus niet zonder gevolgen gebleven.
www.politiekebarometer.be

De Politieke Barometer is een onderdeel van het grote onderzoeksproject NWS Data, geleid door prof. Peter Van Aelst: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/nws-data/