De realtime reisinfo van De Lijn is vanaf vandaag veel betrouwbaarder. Voortaan wordt de positie van de 3000 bussen en trams elke 15 seconden doorgegeven, zonder onderbrekingen. De reisinfo op de apps, de website, de informatieborden aan bijna 400 grote haltes in heel Vlaanderen en in een aantal premetrostations wordt zo veel accurater. De Lijn ontwikkelde en testte zelf de nodige software, nadat de externe leverancier te lang op zich liet wachten. ‘Dit is een cruciale stap om de dienstverlening op punt te zetten. We willen reizigers te allen tijde laten weten wanneer ze hun bus of tram mogen verwachten’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Realtime info via apps, website, aan grote haltes en in premetro
De nieuwe realtime informatie verschilt op twee punten ingrijpend met de vorige. Eerst en vooral is er nu een positiebepaling aan hoog tempo, namelijk om de vijftien seconden. In het vorige systeem kon er een halve minuut tot wel vier minuten zitten tussen de positiebepalingen. Bovendien zullen de gegevens voortdurend en zonder onderbrekingen uitgewisseld worden, via een 3G- of 4G-verbinding naar een cloudplatform. Vroeger gebeurde dit via een analoge radioverbinding met een beperktere capaciteit. Als de chauffeur de dispatching opriep, was de radioverbinding niet beschikbaar voor datacommunicatie. De informatie die reizigers kunnen raadplegen via de apps, de website, een paar honderd grote haltes over heel Vlaanderen en vijf belangrijke Antwerpse premetrostations is nu veel accurater. De sterk verbeterde reisinfo is een belangrijke stap in de verbetering van de dienstverlening van De Lijn.

Tramhalte Wijnegem Shoppingcenter

Meer dan 7 miljoen positiebepalingen per dag
De Lijn nam zelf het heft in handen om de nodige software te ontwikkelen en te testen, nadat de externe leverancier in gebreke bleef. De verbeterde realtime is beschikbaar via vier platformen. Eerst en vooral via de reisinfoapps van De Lijn en de website. Op het terrein zijn er schermen aan bijna 400 grote haltes in heel Vlaanderen en in 5 belangrijke Antwerpse premetrostations. De overige premetrostations krijgen later realtime info. Schermen die niet of nog niet functioneren, krijgen een technische interventie. Daarnaast loopt een aankoopprocedure voor extra schermen aan belangrijke bus- en tramhaltes. De uitrol is voorzien voor 2019, de eerste schijf van het raamcontract is goed voor 750 000 euro. Een uitbreiding met nog eens een miljoen is mogelijk. Deze schermen moeten niet meer aangesloten worden op het stroomnet. De overzichtsborden in 64 busstations krijgen in een volgende fase realtime info. Ze gebruiken andere software, waarvoor momenteel een upgrade wordt ontwikkeld. Reizigers in deze stations worden doorverwezen naar de apps en mobiele website. Het Antwerpse Infotramsysteem zal geleidelijk aan verdwijnen. Het gaat om een systeem waar een rood LED-lichtje aangeeft over hoeveel minuten de volgende tram er is. Dit systeem werkt met detectielussen in de grond, het is geen echte realtime. Wanneer een tram een detectielus passeert, verspringt het rode lichtje. De Infotrampalen die buiten dienst zijn, zullen verwijderd worden. De aanbesteding hiervoor loopt. De Infotrampalen die nog in dienst zijn, worden op termijn vervangen door modernere schermen met info op basis van de gps-positie.
Betrouwbaarheid realtime tegen zomer opgetrokken tot 95 procent
Tegen de zomer wil De Lijn zorgen voor 95 procent accurate reisinfo. Uit tests op het terrein blijkt dat momenteel 89 procent van de informatie nauwkeurig is. Het verschil zit in enkele gps-toestellen en boordcomputers die haperen en chauffeurs die vergeten in te geven dat ze hun eindhalte bereikt hebben. De apparatuur in kwestie wordt nagekeken, voor de chauffeurs loopt een sensibiliseringscampagne.
Foto’s: De Lijn