Gallery Sofie Van de Velde in Antwerpen presenteert de eerste solotentoonstelling in België van de Amerikaanse kunstenaar Mike Bouchet (°1970, Castro Valley, California, US). Het werk van de Amerikaanse kunstenaar Mike Bouchet, die momenteel in Frankfurt woont en werkt, bevraagt en onderzoekt sociaal-politieke kwesties en meer bepaald onze doorgedreven consumptiemaatschappij. Bouchet werkt in verschillende media en gebruikt zowel beeldhouwkunst, installatie, schilderkunst, film als acties en performances. Belangrijker dan het medium is de boodschap die het werk in zich draagt. Zijn werk is gericht op de effecten van de (Amerikaanse) consumentencultuur en hoe beelden van producten uit die consumptiemaatschappij via verleidende en misleidende reclame en massamedia verlangens oproepen bij de consumenten. Bouchet raakt daarbij aan onderwerpen als eigendom, consumententrends, outsourcing, maar ook zijn eigen rol als kunstenaar. Zo onderzoekt Bouchet zijn eigen emotionele reactie op de alledaagse marketing-blitz. Het resultaat is een grillig oeuvre waarin merken als Red Bull en Coca Cola, porno en op beroemdheden geïnspireerde jacuzzi’s.

Bij Sofie Van de Velde zullen een dertigtal nieuwe schilderijen gepresenteerd worden. Deze “Tapestry Cartoons” (2015-2017) verwijzen naar Bouchet’s interesse voor de kracht van beelden uit massaproductie, celebrity culture, het opwekken van een intiem verlangen, sociale controle en de geschiedenis van de barokke schilderkunst. Ze zijn gebaseerd op filmposters voor animatiefilms. Meestal worden er 2 posters samengevoegd tot 1 beeld. Deze compositie ontstaat uit de kreuken die in een poster komen door wijze van opvouwen. Bouchet gebruikt het liefst twee beelden omdat dit – wat hij het noemt – het double-bind effect creëert. Een filmposter bevat een heel idee en mindset. Dit wordt in een beeld gevat door gebruik te maken van de historische conventies uit de schilderkunst. De posters zijn schaars in wat ze onthullen maar hebben een enorme suggestieve waarde.
Naast deze schilderijen zal hij ook een van zijn jacuzzi-sculpturen tentoonstellen. Hier maakt de kunstenaar abstracte objecten in de vorm van jacuzzi’s, een symbool uit de jaren 80 van het Amerikaanse middenklasse-succes, gereproduceerd met goedkoop karton dat vervolgens wordt bekleed met glasvezel en in pop-kleuren wordt geverfd. Ze zijn genoemd naar beroemde celebrities, en soms naar diegenen die op dit moment bekend willen worden: Mickey Rourke, Kim Kardashian, Matthew McConaughey, Robert Mugabe…
Daarnaast zal Bouchet ter gelegenheid van de tentoonstelling en het Antwerp Art Weekend ook de grootste ‘gelatine’ ter wereld produceren: een gigantische worst uit zwarte gelatine, met de penetrante geur van de energiedrank Red Bull. Red Bull, symbool voor de hedendaagse prestatiegerichte consumptiemaatschappij, is trouwens een rode draad door het nieuwe werk van Bouchet. Zo zal hij in het Middelheim een enorme wolk met de geur van Red Bull presenteren.
Bouchet werd in 1970 in Californië geboren en verhuisde met zijn gezin naar het platteland van Spanje, in de buurt van Cadiz, toen hij negen was. Het was vlak na de dood van Franco, en de modernisering van het land was jarenlang afgeremd. Toen hij als tiener terugkeerde naar de Verenigde Staten was hij geschokt door de objectgestuurde levensstijl van de consument. “Het was alsof je je ogen niet van het treinwrak kon afhouden,” herinnert hij zich. Bouchet raakte zijn fascinatie voor dat consumentisme nooit kwijt. Het is nog steeds een combinatie​​van aantrekking en afstoting. Dit manifesteert zich ook in zijn werk. Twee van zijn terugkerende problemen zijn kwesties van stedelijkheid en consumptie. Op de Biënnale van Venetië in 2009 toonde Mike Bouchet ‘Watershed’, een 250 vierkante meter eengezinswoning, die hij dreef in een kanaal van Venetië in een poging de suburbanisatie van water te promoten. Voor Bouchet is een huis in een voorstad een gecommercialiseerde architecturale fantasie: droomhuizen die worden verkocht in kits voor de massaconsument.
Bouchet had grote solotentoonstellingen in Carl Kostyal (Stockholm, 2015), The Box (Los Angeles, 2013), Cobramuseum (Amstelveen, 2010) en Schirn Kunsthalle (Frankfurt, 2010). Met zijn vroegere leraar Paul McCarthy maakte hij een installatie in Portikus (Frankfurt, 2014). Hij nam deel aan Manifesta 11 (Zurich, 2016) en biënnales in Montréal (2016), Sao Paulo (2012), Venetië (2009), Moskou (2007) en Berlijn (2006).
Mike Bouchet
Energy Log
17.05 – 24.06.2018
Sofie Van de Velde – Nieuw Zuid
Foto’s: Micha Pycke, Club Paradis