Galleria Anna Marra (Italië) en Gallery Nosco (VK – Frankrijk) kondigen hun samenwerking aan als MARRA\NOSCO Gallery.
De nieuwe in Brussel gevestigde galerie zal een tentoonstellingsruimte beheren, naast de reeds bestaande galeries opgericht door de twee partners in het buitenland. De samenwerking zal de focus van de twee galeries, die een zeer complementair en multidisciplinair artistiek programma presenteren, nog verder verbreden en zal dialogen creëren tussen kunstenaars van verschillende generaties en continenten, alsook nieuwe opkomende kunstenaars op de internationale scène tekenen. 

Dit is niet de eerste keer dat de twee galeries samenwerken in Brussel. In maart 2021, het moment waarop de kunstwereld tot stilstand kwam en overging op digitale presentaties en virtuele tentoonstellingen, openden beide galeries een gezamenlijke curatoriale ruimte in Brussel, genaamd Bubble’n’Squeak. Voortgedreven door de drang om internationale, jonge en mid-carrière kunstenaars te ondersteunen en visibiliteit te bieden door middel van tentoonstellingen en kunstbeurzen, werd dit tijdelijke curatoriale project dat 40 internationale kunstenaars voorstelde en 4 tentoonstellingen organiseerde, succesvol afgesloten. 

MARRA\NOSCO Brussels ligt in de centrale Sint-Katelijne buurt, op de eerste verdieping van een stijlvol historisch gebouw.
De groepstentoonstelling die de nieuwe ruimte zal inhuldigen zal zowel reeds vertegenwoordigde als nieuwe kunstenaars voorstellen, en is een eerste aankondiging van wat de toekomst voor de nieuwe galerie zal brengen. Onder de titel The Little Thing That Counts, zal werk voorgesteld worden van Andreea Albani, Norbert Filep, Carlos Martiel, José Carlos Martinat, José Luis Martinat, Nunzio, Radu Oreian, Andrew Orloski, Perino & Vele, Túlio Pinto. 

The Little Thing That Counts
15 december 2021 – 29 januari 2022
MARRA\NOSCO Gallery
Met: Andreea Albani, Norbert Filep, Carlos Martiel, José Carlos Martinat, José Luis Martinat, Nunzio, Radu Oreian, Andrew Orloski, Perino & Vele, Túlio Pinto 
opening
Woensdag, 15 december 2021, 17:30 – 20:30 
Adres
1ste  verdieping
Locquengheinstraat, 41 – 1000 Brussel
Open woensdag– zaterdag, 14:00 – 18:30 
www.marranosco.com

KUNSTENAARS
Andreea Albani (1988, Boekarest, Roemenië), abstract tekenares en schilderes, wiens conceptuele werk lijkt op een archief van herinneringen van psychologische gebeurtenissen, in haar eigen woorden – “een visueel alfabet”. 
Norbert Filep (1990, Roemenië), conceptueel tekenaar die figuratief evocatieve monochromatische werken maakt met grafiet op papier, ogenschijnlijk spelend met de dood  van schilderkunst. Door middel van gecontroleerde geometrieën, herhalingen, verschillende lagen van kleur of grafiet, of andere materialen zoals glas, creëert Norbert Filep abstracte composities die vragen stelt naar de rol van hedendaagse beelden in een zeer gedigitaliseerde wereld. 
Carlos Martiel (1989, Havana, Cuba). Cubaanse performance kunstenaar Carlos Martiel gebruikt zijn lichaam om de beperkingen en limieten in de beleving van het zwarte mannelijke lichaam aan de orde te stellen.
José Carlos Martinat’s  (1974, Lima, Peru) praktijk richt zich op het begrip toe-eigening. Hij werkt met aftreksels van straatelementen door letterlijk geschilderde politieke slogans van de muur te pellen door middel van een hars- en glasvezeltechniek, of gipsen afgietsels uit de gieterijen waar 19deeeuwse helden in brons werden gegoten te verzamelen om daarna te hercontextualiseren.
José Luis Martinat (1974, Lima, Peru), manipuleert, misvormt en eigent reeds bestaande materialen toe, waardoor hij de originele betekenis verandert en de mogelijkheid schept om nieuwe interpretaties en associaties te maken.
Nunzio (1954, Cagnano Amiterno, Italië) toetst in zijn sculpturaal werk de formele mogelijkheden van diverse materialen zoals hout, gips en lood, en onderzoekt hun materieel en immaterieel effect in relatie tot licht. Één van de meest typische aspecten in zijn praktijk van houtverbranding is de creatie van intense zwartheid die instrinsiek is aan materiaal.
Radu Oreian (1984, Tarnaveni, Roemenië), studeerde af aan de National University of Arts in Boekarest en de University of Art and Design in Cluj-Napoca. Zijn praktijk omhelst tekenen, schilderen en installatie. Het concept van ‘collectieve portretten’ die de kern uitmaken van Oreian’s werk wordt geplaatst op het kruispunt van kunst, filosofie, taal, geschiedenis en de voortdurend evoluerende vormen van complexiteit voortgebracht door de samenleving. 
Andrew Orloski (1986, VS) werk onderzoekt de begrippen monumentalisme en banaliteit met een nieuwsgierige en onderzoekende blik naar het mondaine, naar vaak over het hoofd geziene objecten waarmee wij ons dagelijks omringen. Zijn praktijk hanteert een verscheidenheid aan traditionele en hedendaagse gietvormtechnieken, die het mogelijk maken om objecten te transformeren via materialiteit.
Túlio Pinto’s (1974, Brasilia, Brazilië) interesse gaat uit naar de spanning die gecreëerd wordt door de relaties tussen verschillende krachten. Zijn sculpturen plaatst dikwijls twee “tegengestelde” materialen zoals metaal en geblazen glas tegenover elkaar, in evenwicht gehouden met hulp van zwaartekracht.

Galleria Anna Marra, opgericht in 2013, vertegenwoordigt de laatste jaren een steeds belangrijkere plaats in de hedendaagse kunstwereld. Gevestigd in Rome’s oude Joodse Ghetto is de minimalistische architectuur van de galerie een opvallende aanwezigheid. Een kenmerk dat weerspiegeld wordt in het tentoonstellingsprogramma dat enkel die kunstenaars voorstelt die blijk geven van rigoureus en essentieel onderzoek.
De galerie focust op het naar voor brengen van internationaal opkomende mid-carrière kunstenaars en organiseert tentoonstellingen in zowel haar eigen ruimte als publieke instellingen. 

Gallery Nosco werd in 2007 opgericht in London door Cyril Moumen. De visie van de galerie richt zich op culturele uitwisseling, het leiden van een residentieprogramma, het bevorderen van dialoog en  het waarderen van de verschillen tussen concepten, praktijken, politieke milieus en culturele geschiedenis in de hedendaagse kunst samenleving. 
Het programma van Gallery Nosco concentreerde zich de laatste 10 jaar op opkomende en hedendaagse kunstenaars uit Latijns -Amerika maar breidt zich ook uit naar kunstenaars uit de VS, Europa en Afrika.

Foto’s: www.clubparais.be