De mensen die Paul Kenens in zijn schilderijen afbeeldt zijn allemaal in zichzelf gekeerd, ze lijken zich af te sluiten van de buitenwereld. Hun voorkomen en het decor waarin ze figureren, vaak met surrealistische elementen, verwijzen naar hun binnenwereld, hun verbeelding, hun gemoedsgesteldheid. Soms spreken daaruit eenzaamheid en afzondering, soms bezinning, soms ook kwelling, soms gelatenheid, soms verwarring. Maar altijd en zonder uitzondering: diepgaande menselijkheid, verinnerlijking en kwetsbaarheid. In zijn werk van enkele jaren geleden vallen nog symbolische elementen aan te wijzen, zoals in de figuur van kinderen.

Maar kenmerkender komt de symboliek tot uiting in de sfeer van zelfreflectie en vervreemding die uit de composities spreekt, het meest in zijn zelfportretten, maar ten overvloede ook uit de close-ups en haast onherkenbare uitvergrotingen van de rimpels van zijn hand. Gebeiteld zelfbewustzijn lijken ze wel. Wat steeds opvalt is zijn oog voor de detaillering van het decor. Voor weerspiegelingen in water, of voor golven in kleding of bekleding. Voor complexe achtergronden en ingewikkelde schaduwpartijen.

In meer recent werk – waarvoor hij de medewerking van een model inschakelde, vandaar de titel: A-MUZE – gaat hij meer realistisch en zelfs hyperrealistisch te werk, zo goed als fotografisch exact, met subtielere betekenislagen onder andere in surrealistisch aandoende accessoires en picturale verwijzingen, maar met nog meer uitgesproken zorg besteed aan de context van zijn figuren. De uiterst nauwkeurige weergave van de vouwen in fraai geënsceneerde lakens rond het naakte model, of van de bedrukking van de kleding van het model, te vergelijken met die in de klassieke schilderkunst, contrasteert met de vertrouwdheid en de herkenbaarheid, de menselijkheid van het model, maar verbeeldt er tegelijkertijd de sensualiteit van. In zijn recent meer uitgesproken realisme laat Paul Kenens een meer ingetogen subtiliteit en een onopvallender maar diepgaander contrastwerking tot uiting komen.

Niet te verwonderen dat dit werk geregeld opgenomen wordt in internationale publicaties, zoals recent onder meer nog in het World of Art Magazine (MOMA Issue 9, vol. 1, 2020),  in International Contemporary Masters, het Circle Art Quarterly Art Magazine, en in het driemaandelijkse tijdschrift Kunstletters (een interview). Voorts kan hij een fraai palmares voorleggen van nominaties voor en bekroningen met binnen- en buitenlandse prijzen. Zo was hij de afgelopen jaren onder meer finalist in het 41ste en 45ste Artavita Contest for Artexpo (New York) en in de Mundo Arti Exposition Virtual (Valencia). In de zomer van 2020 won hij de Fedos 1ste prijs bij de Groepstentoonstelling in de Koninklijke Serres in Meise, in 2021 was hij de winnaar van de Artavita Contest, met een publicatie in Issue 6 van de World Wide Digital Contest (Santa Barbara USA).

In september 2021 is werk van hem geselecteerd voor Spectrum Brooklyn (New York) in oktober voor Art San Diego, in november voor de Artexpo New York. Een volledige lijst van zijn publicaties en bekroningen vindt u op www.paulkenens.be.

Het werk van Paul Kenens is te bezichtigen in Galerij Artisjok aan de Paardenmarkt 56 in 2000 Antwerpen van 25 september tot 31 oktober 2021, op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag telkens van 14 tot 18 u.