At The Gallery is verheugd u haar nieuwe tentoonstelling voor te stellen. ‘Forever & Beyond, a tale about drawings’ is een groepstentoonstelling die leest als een verhaal over wat tekenen of een tekening betekent voor de respectievelijke kunstenaars. Een selectie van Belgische en buitenlandse kunstenaars die historisch en/of nieuw werk tonen.
Van Jan Fabre tonen we een zelden gezien werk uit 1983, bestaande uit 14 poëzietekeningen, ‘Gita, zoals blauw is’. Het is de lezing van de Bhagavad Gita, een Hindoeïstisch religieus schrift. Zoals steeds bij Jan Fabre zijn zijn tekeningen geen studies, maar op zichzelf staande werken die meestal wel een nieuwe periode inluiden in zijn werk. ‘Gita’ is een sleutelwerk voor zijn blauwe werken, het is gemaakt met blauw aquarel en brengt de spirituele ervaring van het lezen van het boek over naar de toeschouwer.
Guillaume Bijl toont 8 nooit eerder getoonde ontwerpen en voorstudies voor ondertussen alom bekende installaties van de kunstenaar. De 3 originele ontwerpschetsen voor ‘Hundesalon Bobby’, gemaakt voor de laatste Manifesta in Zürich, een ontwerpschets met technische tekening voor zijn ‘Archeological Site’ voor Skulptur Projekte Münster in 2007. Het zijn maar enkele van de mogelijkheden om een situatie installatie van Guillaume Bijl van in het begin te kunnen ontdekken. Een unieke inkijk in de prachtige poëtische naïviteit die uitmondt in een uiterst perfectionistische nieuwe realiteit.
Koen Theys zal voor de eerste keer sinds lange tijd opnieuw tekeningen tonen. Bij Koen Theys plaatsen tekeningen zich ergens tussen voorstudie en onafhankelijk werk. De potlood -en aquareltekeningen die getoond worden zijn ontwerpen voor video installaties zoals zijn laatste: ‘Serial Drummer Girls’, maar ook voor projects in progress, zoals ‘The Kalinka Carousel’ in Rusland en ‘My Dragon Brother’ in China. Het meest aandoenlijke werk van de tentoonstelling is waarschijnlijk het kleine werk ‘La Liberté prend une pause’ van Koen Theys uit 2014. Het alom bekende Franse symbool van vrijheid, de vrouw met vaandel zit rustend en hoofd buigend naar beneden. Een spraakmakende tekening die in het huidige politieke en sociale landschap vele ladingen kan dekken. Landen en burgers op zoek naar hun identiteit in tijden van onzekerheid.
De Spaanse kunstenaar Javier Pérez toont voor de eerste maal werk in onze galerie en is de voorbode van een nieuwe samenwerking die we aangaan met deze gevestigde kunstenaar. Sinds kort werk Pérez aan een nieuwe reeks tekeningen die reeds in verschillende buitenlandse exposities opgenomen werden. ‘LAPSUS’ is een O.I. inkt werk op papier, moeilijk om het een tekening te noemen. Het maken is een spirituele ervaring van 7 uur non stop dezelfde beweging te maken, de uitkomst is een ongepland resultaat, een vergissing (lapsus) eventueel.
Georg Baselitz toont een nieuwe manier van kijken, een nieuwe visie. De 3 tekeningen die omgekeerd zijn gemaakt dateren uit 1978, 1981 en 1982 en behoren tot de belangrijkste periode uit het leven van deze legendarische kunstenaar. Het omgekeerd tekenen trekt de aandacht van de toeschouwer en dwingt hem om letterlijk anders te kijken. De onderwerpen worden secundair aan de expressie en de stijl die door Baselitz wordt gehanteerd.
De twee werken/studies van Wim Delvoye kunnen ondertussen historisch worden genoemd en zijn reeds onderdeel van onze Belgische kunstgeschiedenis. Zijn twee meest tot de verbeelding sprekende projecten worden hier toegelicht. Eén ‘Study for Cloaca #148’, voor zijn gelijknamige cloacamachine en één ‘Tattoo Drawing: Beyond – Forever’, een studie voor een latere tattoo tekening gemaakt op varkens. Het toont de fantasie en virtuoze tekenkunst van de kunstenaar, maar ook zijn gave om totaal uniek en origineel te zijn in de hedendaagse kunstscène. Dit door zaken uit de taboesfeer te halen en de volledige confrontatie op te zoeken met de toeschouwer en zijn gênante situaties.

At The Gallery
LEOPOLDSTRAAT 57
B-2000 ANTWERPEN
T. +32 (0) 3 283 04 20
E. INFO@ATTHEGALLERY.BE
F. ATTHEGALLERYANTWERP
www.atthegallery.be