OOK EEN VIJFTIG
Een tentoonstelling in samenwerking met Gallery MAGNIN-A.

Toegang tot de galerij is gratis. Reserveren is verplicht. Bel of mail ons voor het maken van een afspraak.

FIFTY ONE TOO is vereerd om een ​​duotentoonstelling van Frédéric Bruly Bouabré en Marcel Miracle te presenteren. Net als Arpaïs Du Bois in Galley FIFTY ONE kenmerkt het oeuvre van deze twee kunstenaars zich door een combinatie van beeld en tekst en een snelle werkwijze. Elk op hun eigen manier zoeken ze een manier om de wereld om hen heen te definiëren en vorm te geven, of dat nu op een beschrijvende, poëtische of dubbelzinnige manier is. Hun vermogen om de grote en kleine dingen die mensenlevens kleuren, vast te pinnen, kan de toeschouwer ontroeren en verrassen, waardoor een glimlach van herkenning ontstaat.

De Ivoriaanse kunstenaar, schrijver, dichter en uitvinder Frédéric Bruly Bouabré (1923-2014) is vooral bekend van zijn ‘Connaissance du monde’; een verzameling van meer dan duizend kleurrijke tekeningen omgeven door een tekstuele rand op briefkaartformaat waaraan hij in de jaren zeventig begon te werken met de bedoeling de collectieve kennis en geschiedenis van zijn inheemse volk, de Bété, vast te leggen en te bewaren. Voor dit doel creëerde Bouabré ook zijn eigen alfabet – ‘écriture africaine’ zoals hij het noemde – dat hij gebruikte om de orale traditie van zijn volk te transcriberen. Hij stelde zich voor dat het zich over de rest van de wereld zou verspreiden en een universele taal zou worden die de mensheid verenigt.

Bouabré’s roeping om de kennis van zijn inboorlingen te bewaren en door te geven, volgde op een ‘prachtig zonovergoten’ visioen dat hij had in 1948, waarna hij ‘Cheik Nadro’ werd; ‘hij die niet vergeet’ of ‘de onthuller’. Vanaf dat moment legde de kunstenaar zich toe op onderzoek op het gebied van kunst, tradities, poëzie, verhalen en legendes, religie, esthetiek en filosofie. Op zijn ansichtkaarttekeningen documenteerde, codificeerde en archiveerde Bouabré deze kennis door symbolische afbeeldingen te creëren met een diversiteit aan onderwerpen, zoals mensen en plaatsen, berichten, objets en geluiden – onderwerpen die voornamelijk uit de lokale folklore kwamen, maar ook uit zijn eigen visioenen. Door zijn directe en naïeve tekenstijl en vaak verweven met wrange humor,

Net zoals Bouabré – die meestal alleen met balpen en kleurpotloden werkte – gebruikt ook Marcel Miracle (geboren als Marc Magnin in 1957 in Madagaskar, Franse en Zwitserse nationaliteit) zeer bescheiden materialen. De artiestennaam van Miracle is ontstaan ​​uit een anagram van zijn initialen samen met het Franse woord voor regenboog: ‘arc-en-ciel’. Deze raadselachtige naam – hem gegeven op zijn geboorte-eiland Madagaskar – past perfect in het oeuvre van deze eigenzinnige autodidactische kunstenaar, die zowel kleinschalige collages omvat als tekeningen in inkt en kleurpotloden, notitieboekjes, teksten en gedichten. Miracle gebruikt als uitgangspunt een uitgebreide verzameling kleine, onbeduidende voorwerpen – zoals kapotte schelpen, schoenveters, rubberen banden, roestige stukjes ijzer, oude flessendoppen, stukjes papier, enz. – die hij aantreft tijdens het dagelijks leven of tijdens zijn omzwervingen in de Tunesische Sahara (waar hij veel van zijn tijd doorbrengt). Geleid door toeval en toeval, recycleert hij deze objecten van verschillende oorsprong tot kleine werken die als driedimensionale gedichten kunnen worden beschouwd.

27/02/2021 > 24/04/2021

Foto: www.gallery51.com