Sinds 3 april kan voortaan elke havenwerknemer gratis de fietsbus door de Tijsmans- en de Liefkenshoektunnel nemen. Van daaruit kunnen ze hun traject al fietsend verder zetten richting woonst of bedrijf. Consulent mobiliteit Jan Buytaert is de man die dat allemaal mogelijk heeft gemaakt. Drie weken na de lancering is de teneur overduidelijk: de fietsbus kent een goede start!

“Nergens ter wereld kan je met de fiets op een bus van en naar het werk. Naar analogie met skibussen dachten we eerst met een aanhangwagen te werken, maar het in- en uitladen van de fietsen is daarin te omslachtig. Daarna kwam het idee van de gelede bus. Het was een lange zoektocht om geschikte voertuigen op de kop te tikken. Uiteindelijk vonden we een lot prima bussen in Nederland. Het zijn absoluut geen afdankertjes, ze zijn technisch ook volledig opnieuw gereviseerd en kregen een herkenbare, inspirerende look.”
Op een steenworp wonen en 35 km omrijden. “Op het einde was het een race tegen de klok om ze om te bouwen. We hebben er zoveel mogelijk stoelen uitgehaald, om zo horizontale en verticale plaatsen te creëren. Vervolgens zijn we letterlijk zelf met de fiets op de bus gegaan om de indeling te testen. Wij zijn nog altijd aan het kijken of er nog meer capaciteit mogelijk is. Lichtere fietsen kunnen aan een fietshaak hangen, de zwaardere zet je tussen een steunbalustrade. Een derde optie is om gewoon zoals op een lijnbus recht te staan en de fiets aan de hand houden.”
“Iemand die sinds jaar en dag de auto neemt uit zijn wagen krijgen is natuurlijk een hele uitdaging. Het vraagt een ‘mind shift’. Je kan wel op een mentaliteitswijziging aansturen door alternatieven aan te bieden, maar de mensen moeten ook gemotiveerd worden. Het moet hen tijd en geld besparen. Voor die motivatie rekenen we op de bedrijven. Dat kan bijvoorbeeld door een fietsdag met een ontbijt voor fietsers te organiseren. Dat lijkt weinig, maar dikwijls zijn het die eenmalige prikkels die duidelijk maken dat naar het werk fietsen eigenlijk nog wel meevalt. Trouwens, die fietsers die met hun foto op de fietsbus staan zijn mensen die bij die bedrijven werken. Er is een fietser van Lanxess die altijd eerst zichzelf ziet vooraleer hij opstapt.”
“Samen met de mensen van onze afdeling Infrastructuur en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben we bekeken waar er logische haltes waren. De haltes moesten enerzijds vlot en veilig bereikbaar zijn met de fiets en anderzijds zo dicht mogelijk bij het traject van de bus liggen. We willen dat traject zo kort mogelijk maken, zodat de bus zoveel mogelijk kan rondrijden en zo vaak mogelijk aan de halte kan passeren voor een korte wachttijd. Chauffeurs konden we inschakelen via busmaatschappijen De Polder en Bus&Co.”
Continu rijden
“De fietsen stallen en het manoeuvreren op de bus zal een beetje begrip vergen. Een fiets lijkt niet groot, totdat je er een bus mee binnen gaat. De fietsers zullen dat onderling vast en zeker in goede banen leiden. “Ik zet mijn fiets daar en jij de jouwe daar, want ik moet er eerder af.” Dat zal organisch groeien en we vragen ook aan de reizigers om eventuele suggesties door te spelen. Voorstellen waar iedereen beter van wordt, bekijken we met veel plezier. Die suggesties kunnen ons bezorgd worden via mobiliteit@portofantwerp.com. Vandaag pasten we bijvoorbeeld de dienstregeling aan. Bij aanvang hadden de chauffeurs de opdracht om op het kwartier te vertrekken aan de halte. Twee uur, kwart na twee, half drie enzovoort. Het resultaat was dat het langer duurde om een ronde te doen en de wachttijden langer werden. Ook als je op een bus zit, die aan een halte blijft staan, is dat frustrerend. Vandaar dat we nu doorgegeven hebben dat de chauffeurs continu mogen rijden tussen de haltes. Aan de halte van de Noorderlaan kunnen ze zich opnieuw in regel zetten met de dienstregeling. We blijven dat opvolgen en bijsturen, om de dienstverlening zo optimaal mogelijk te laten verlopen.”

Foto’s: Havenhelden – Ontwikkeling Havengebied Antwerpen