Pannoc nv, bekend van de antirimpelcrème ‘Pannobase + Retinol’, blaast dit jaar 40 kaarsjes uit en investeert volop in nieuwe productlijnen en productiemethodes. Voor een 100 % Belgisch familiebedrijf dat alle producten zelf maakt, is dat een mijlpaal. Ondanks de vele overnamemogelijkheden staat het bedrijf van Guido Spaas er nog steeds, naast de grote spelers.
Blik op 2018
Momenteel heeft Pannoc nv 18 mensen in dienst en slaagt het erin een continue groei te behouden. De toekomst ziet er rooskleurig uit want het familiebedrijf investeert volop in online marketing. Ook een reeks nieuwe productlijnen, waaronder een antiroosgamma en anti-acnélijn, staan op de planning voor 2018. Daarnaast zijn er budgetten vrijgemaakt om het GMP-niveau op te drijven. Alle productinstallaties van Pannoc nv zijn namelijk GMP-approved, wat staat voor Good Manufacturing Practices. Dit is de hoogste kwaliteitsnorm en is noodzakelijk voor de productie van geneesmiddelen. Doordat het hele productieproces op een nauwkeurig voorgeschreven en gecontroleerde manier verloopt, kan het bedrijf de kwaliteit van zijn geneesmiddelen garanderen. Alles voldoet aan de strenge richtlijnen opgelegd door de Europese Economische Gemeenschap en de World Health Organization.
Kleine speler tussen multinationals
Ondanks de grote interesse van derden om het bedrijf over te nemen, wist Pannoc nv zijn zelfstandigheid en onafhankelijkheid te behouden. Zo bewijst het familiebedrijf dat er in een sector gedomineerd door multinationals ook voor de kleine spelers een rol is weggelegd. “De kwaliteit en veiligheid van onze producten komen voor ons op de eerste plaats. Maar de impact van de strenge regelgeving mag niet onderschat worden. Als kmo moeten wij dezelfde voorschriften rond geneesmiddelen volgen als de multinationals in onze sector. En dat vraagt om een hele investering,” aldus Caroline Spaas, marketing & sales manager bij Pannoc nv. Pannoc nv verdeelt momenteel twee klassieke geneesmiddelen: Pangel tegen acné en Pannocort tegen allergische reacties op muggenbeten, eczeem, psoriasis … Daarnaast heeft het bedrijf ook cosmeticaproducten en medical devices. Voor een klein familiebedrijf is het onderhouden van geneesmiddelen een hele uitdaging. Maar ook grote spelers moeten soms noodgedwongen programma’s afbreken wegens niet rendabel. Dat bewijst de recente commotie die ontstond naar aanleiding van het stopzetten van het onderzoek naar Alzheimer.
100 % Belgisch en veilig
Pannoc nv staat al 40 jaar voor veiligheid en kwaliteit. Daarom hebben ze niet alleen hun eigen merken, maar behouden ze ook de volledige controle over de productie. In tijden waar verhalen over zalfjes met louche ingrediënten en malafide producenten steeds vaker bovendrijven, is dit geen overbodige luxe. “Het is een goede zaak dat cosmetica en geneesmiddelen door de jaren heen stukken veiliger zijn geworden. Waar je vroeger zonder al te veel controle een product op de markt kon brengen, zijn er nu veel meer verplichte testen. En qua regelgeving rond ingrediënten is de EU zelfs een pak strenger dan de VS. Toch blijft het internet vaak een grote boosdoener. Daar vind je immers producten die niet stroken met de veiligheidsvoorschriften”, aldus Caroline Spaas, marketing & sales manager bij Pannoc.
Van Pangel naar uitgebreid gamma
Pannoc nv ontstond 40 jaar geleden toen oprichter Guido Spaas het anti-acnéproduct Pangel ontwikkelde. Zijn unieke formule op basis van water in plaats van alcohol veroorzaakte minder huidirritatie en was dan ook meteen een schot in de roos. Pangel blijft tot op de dag van vandaag dan ook een van Pannocs belangrijkste producten. Hierbij wordt er ook zeer sterk ingezet op export. Daarnaast werden ook een reeks nieuwe producten aan het gamma toegevoegd. Telkens met de focus op innovatieve formules en kwaliteit. Denk maar aan de dagcrèmes van het merk Topiderm, de antirimpelcrème ‘Pannobase + Retinol’, de antiroos haarshampoo …
Foto’s: Primetime Communication