Een eerbetoon aan de Belgische pionier van de animatiefilm, Raoul Servais, met tientallen originele tekeningen, decorstukken, affiches en zelfs de machines waarmee hij zijn films maakte. Dat is het opzet van de tentoonstelling die het Erfgoedfonds van de Koning Boudewijnstichting organiseert, waaraan Servais een groot deel van zijn archief heeft geschonken om het toegankelijk te houden voor de volgende generaties. Te zien vanaf 24 september in het BELvue museum.

Raoul Servais (°1928 in Oostende) is een van de meest innovatieve Belgische filmmakers van de 20ste eeuw. Als pionier van de animatiefilm in België leerde hij zichzelf alles en was hij voortdurend experimenterend op zoek naar verbeteringen van de technieken. “Ik heb altijd een drang naar experiment gehad. Ik wilde ook andere technieken gebruiken voor het verhaal”, zegt Servais. Zo kwam hij tot de ‘Servaisgrafie’ die live action integreert in getekende decors. “Ik vond de ‘Servaisgrafie’ uit: een systeem om gefilmde acteurs op cellofaanvellen over te brengen die verder dezelfde kleurbewerking ondergingen als tekenfilmfiguren. Ook kon ik met dat systeem onbekende kwaliteit geven aan decors. De film Nachtvlinders maakte ik met die techniek. Die kortfilm werd geïnspireerd op het werk van de schilder Paul Delvaux.”

Met zijn oeuvre van 16 korte animatiefilms en een langspeelfilm is Raouls Servais een inspiratiebron voor animatiefilmmakers van over de hele wereld. Zijn films zijn vaak politiek of sociaal geëngageerd, en zijn grafische stijl is telkens anders, aangepast aan de inhoud. Hij ontving meer dan 60 internationale prijzen op talrijke filmfestivals, waaronder in Cannes de eerste Gouden Palm voor de surrealistische film Harpya (1979) – de eerste keer dat een Belgische film die onderscheiding binnenhaalde.

Schenking voor toekomstige generaties
Eind 2019 schonk Raoul Servais een groot deel van zijn archief aan de Koning Boudewijnstichting om het voor altijd te vrijwaren en publiek toegankelijk te maken. De collectie telt meer dan 200 stukken, waaronder grafische werken, cells (ingekleurde tekeningen op doorzichtige acetaatvellen die bij de productie van tekenfilms gebruikt werden), decors, foto’s, affiches, etc. die een band hebben met films zoals Taxandria en Harpya maar ook Nachtvlinders, Sirène, Pegasus, Operatie X-70 en andere. Servais hecht veel belang aan het opleiden van studenten – hij richtte de eerste opleiding Animatiefilm in Europa op aan de KASK in Gent – en het doorgeven van zijn kennis. Door de schenking aan de Stichting wil hij deze overdracht aan toekomstige generaties bestendigen.

De tentoonstelling in het BELvue museum en de bijhorende publicatie vormen het eerste initiatief van de Koning Boudewijnstichting om het patrimonium en het grafisch werk van deze levende filmlegende publiek toegankelijk te maken. Daarna zal de tentoonstelling verder reizen naar het buitenland.
Raoul Servais: “Ik ben opgelucht en gerustgesteld dat ik de juiste oplossing heb gevonden om mijn oeuvre te vereeuwigen. De Koning Boudewijnstichting streeft ernaar om het te bewaren en levend te houden, in samenwerking met geschikte partners. Deze tentoonstelling in het BELvue museum, en de begeleidende publicatie, zijn daar al een bewijs van. Ik ben ook blij dat dit een reizende tentoonstelling is, en dat de eerste contacten al gelegd zijn, met name in Canada.”

Universum van Raoul Servais
François Schuiten, een van onze meest gereputeerde striptekenaars, cureert de tentoonstelling. Hij was Servais’ rechterhand bij Taxandria (1994). Als verantwoordelijke voor het grafisch concept en de decors van die film, is Schuiten als geen ander vertrouwd met het universum van Taxandria en het oeuvre van Raoul Servais.

De tentoonstelling belicht de persoon van Raoul Servais, zijn artistieke processen en zoektocht naar technieken, zijn liefde voor ‘de kunsten’, het surrealisme en Paul Delvaux, zijn thema’s en zijn relatie met de stad Oostende. Gelijktijdig met de opening van de tentoonstelling brengt Raoul Servais een nieuwe kortfilm uit in samenwerking met Rudy Pinceel. In de tentoonstelling zijn – in première – voorbereidende schetsen en werk te zien van zijn allernieuwste film, Der Lange Kerl.

De tentoonstelling is een samenwerking met de raoulservaiscollection, de Vereniging Raoul Servais en de CINEMATEK, en gaat gepaard met een publicatie. Via een virtuele tour zal de tentoonstelling ook online te bezoeken zijn.

Persdossier
In het bijgevoegde persdossier (in de linkermarge, onder ‘Bijkomende informatie’) vindt u meer informatie over de tentoonstelling, fotomateriaal in hoge resolutie samen met de bijschriften en copyrights, en een interview met François Schuiten, die vertelt over zijn band met de kunstenaar en de tentoonstelling.

Praktisch
‘Raoul Servais. Een wereld tussen magie en realisme’
BELvue museum, Paleizenplein 7, 1000 Brussel
Gratis toegang
Van 24 september 2021 tot en met 6 maart 2022.
De informatie in de tentoonstelling wordt weergegeven in Nederlands, Frans en Engels. Ook de audiogids, gratis te downloaden, en de virtuele tour zijn beschikbaar in deze drie talen.
Rondleidingen mogelijk voor groepen of scholen.

Foto’s: www.kbs-frb.be