Sinds het begin van de fotografie hebben jongeren het medium gebruikt om te communiceren met de wereld. Het toont aan hoe het voor hen op dat moment voelt om jong te zijn. Dat kunnen reisfoto’s zijn, foto’s van feesten, op cafe, van hun geliefden. Sommige proberen deze beelden om te zetten naar een kunstvorm, om hun gevoelens uit te drukken. Sinds de komst van de smartphone worden vrienden , en hun omgeving overspoeld door een reeks van beelden op sociale media. De overvloed van beelden op het internet maken dat de beelden steeds luchtiger worden, verwerkt door programma’s, geemojied, het zijn geen unieke, duurzame beelden meer, die een indivuele expressie zijn van de persoon in kwestie.
Een bijkomend probleem is dat het steeds moeilijker wordt om een evenwicht te vinden tussen het reele leven en het virtuele leven, en hoe dit uit te drukken.
En het is net nu die uitdaging die Kenta Cobayashi aangaat. Hij zoekt een nieuwe esthetische woordenschat om dit te verwerken. In zijn beelden zien we onderdelen van een verhaal uit het leven van Kenta , we zien de metropool Tokyo, details van zijn leven, zijn vriendin, we zien het leven van iemand die full speed leeft. Bij de beelden van Kenta is de verwerking belangrijker dan de beelden zijn , Photoshop neemt hier een centrale plaats in. Binnen de technologische grenzen van de software kan hij meer of minder lagen van persoonlijke en expressieve interactie inbouwen in zijn beelden. Elk beeld bied mogelijkheden voor verdere transformatie, en het is in feite ook niet belangrijk om te weten welke functies hij wel of niet gebruikt heeft van Photoshop. Er zijn herkenbare beelden van zijn vriendin, van de metropolen, maar ook totaal onherkenbare, abstracte uitvergrotingen van zijn persoonlijke ervaringen. We zien vlekken, druppels, strepen als gemaakt door een kwast, er zijn pixelvervormingen , omgekeerd kleuren etc. Maar het zijn geen louter technologische hoogstandjes, ze maken deel uit van het esthetisch bericht dat hij wil versturen naar ons. Hij is er in geslaagd om de hand van de kunstenaar weg te werken, onder de laag van door hem aangestuurd vervormingen. Hij breekt de beelden de beelden eerst als het ware af tot de grond, om dan met dezelfde bouwstenen een totaal nieuw werk te maken. De fotografie van de 21 ste, of is het de 22st eeuw.
Kenta Cobayashi is geboren in 1992 , en woont in Shibuya, Tokyo.
Expo: 3/9 – 15/10
STIEGLITZ 19
Klapdorp 2 – Antwerpen 2000
TEL: + 32 495 51 57 77