Na haar eerste solo-show vorig jaar in FIFTY ONE is Gallery FIFTY ONE er trots op Katrien De Blauwer (België, 1969) terug te mogen verwelkomen met ‘cheveux longs … cheveux court’. In deze nieuwe show bezoekt de kunstenaar zichzelf opnieuw als een jonge vrouw door persona’s te creëren en hun verhalen te vertellen alsof ze van haar waren. Daarnaast wordt een nieuwe set van haar meer erotische ‘Dirty Scenes’ gepresenteerd.

Voor het publiek is De Blauwer bekend geworden als de “fotograaf zonder camera”, dwangmatig tijdschriften opzoeken van de jaren 1920 tot de jaren 1960, ze in stukken snijden en fragmenten weer samenvoegen tot zuinige maar krachtige composities. Maar al in haar eerste solo-show, ‘Double’, was duidelijk geworden dat de kunstenaar ernaar streefde de beperkingen van het collagemedium te overstijgen. De transformatie die De Blauwer toen in gang had gezet, is nu volledig rond. Ze is geleidelijk van vorm veranderd; bijv. experimenteren met slankere werken, waarbij de nadruk ligt op hun horizontaliteit of verticaliteit.

Haar typische confrontatie tussen twee afbeeldingen, of twee delen van één uitgesneden afbeelding, wordt geleidelijk vervangen door een diepere spanning. Steeds vaker wordt slechts één afbeelding samengevoegd – of gevangen door – monotone oppervlakken, zwart als inkt of helder van kleur. Bovendien grijpt De Blauwer expliciet in en laat fysieke sporen achter op haar materiaal. Door het kreuken, scheuren of vouwen zien de materialen er oud en gebruikt uit; de intuïtieve tekening (in potlood) en het schilderij (in acryl) daarentegen laten de werken er spontaan en levendig uitzien, zoals kinderlijke creaties.

Pas recent begon de kunstenaar aan iets nieuws te werken: haar zogenaamde ‘Dirty Scenes’. Deze erotische beelden komen tot leven met onduidelijke bewegingen. De tederheid van lichamelijke interactie en contact tussen vrouw en man staat hier centraal en wordt onderstreept door veel zachtere pastelkleuren. Kunnen deze zachte scènes de fantasieën zijn van de vrouwelijke hoofdrolspelers van De Blauwer?

Een element dat altijd onveranderd blijft in de route van De Blauwer, is de alomtegenwoordige verwijzing naar film noir en Europese avant-garde cinema. Dit komt niet alleen tot stand door de filmische beelden die ze gebruikt, maar ook door de manier waarop ze worden behandeld. De Blauwer ‘bewerkt’ haar fragmenten met een schaar, potlood en penseel voordat hij deze scènes in een reeks gooit die het verhaal van een vrouw vertelt. Deze fantasierijke sequenties – beginnend en eindigend met een ‘stilstaand’ beeld – komen in beweging op het moment dat we door de tentoonstelling lopen of door het nieuwe boek bladeren dat bij deze tentoonstelling hoort.

Ingenieus snijdt de kunstenaar vitale stukjes informatie weg, ‘relateert’ hij de restjes die achterblijven en spoort hij ons aan om ons open te stellen voor onvoorziene inzichten. De Blauwer behandelt deze fragmenten alsof het haar eigen ervaringen uit het verleden waren. Gecombineerd met de populaire beeldtaal die ze gebruikt, bereikt haar persoonlijke ‘Erinnerungsarbeit’ het niveau van collectief geheugen. Dit werk, het herinneren door opnieuw samenstellen, is een dagelijkse routine – zo niet obsessie – voor de kunstenaar. Haar obsessie met fragmenten is inderdaad zo groot, dat zelfs de titel van deze tentoonstelling, evenals de namen van de ‘hoofdstukken’ (ISABELLE, caroline, SOPHIE …), zijn ontsproten uit haar notitieboekjes, waarin ze tekstfragmenten uit kranten verzamelt , tijdschriften, etc.

Katrien De Blauwer studeerde kunst in Gent en mode in Antwerpen en houdt sindsdien moodbooks bij. Een gepassioneerde boekenmaker, de kunstenaar heeft tot nu toe zes monografieën gemaakt. Onlangs publiceerde ze ‘When I was a boy’ (2018), ‘Why I hate cars’ en ‘Dirty scenes’ (2019). Haar werk werd voor het eerst getoond door de galerij in de groepstentoonstelling Seventeen van FIFTY ONE en op Paris Photo 2017. De laatste jaren heeft Katrien De Blauwer grote bekendheid gekregen in de internationale kunstscene, met shows in Tokio, Parijs, New York, ea


Ter gelegenheid van deze tentoonstelling lanceert de galerij een FIFTY ONE-publicatie, ‘cheveux longs … cheveux court’, met exclusief nieuw en ongezien werk.

Opening receptie en boekpresentatie: zaterdag 7 september 2019 van 14 tot 18 uur, in aanwezigheid van de kunstenaar!
Show: 10 september – 26 oktober 2019

Gallery FIFTY ONE
Zirkstraat 20
2000 Antwerpen

Foto’s: www.gallery51.com