Ter gelegenheid van de tiende editie van Brussels Gallery Weekend, kondigt Valerie Bach Gallery u met veel plezier de eerste solotentoonstelling van Koen Vanmechelen in haar galerie aan. Vanmechelens werk werd eerder gepresenteerd tijdens de groepstentoonstelling ‘Force of Nature’ in 2016, met als curator James Putnam. Momenteel participeert Vanmechelen in de groepshow Summer in the City’ die op 20 juli eindigt. Vanmechelen’s solotentoonstelling getiteld ‘Vision Of The Owl’ wordt gecureerd door James Putnam.
De titel suggereert dat de tentoonstelling kan worden waargenomen door de ogen van de uil, een dier met een perifere visie. Hoewel het enkel naar voren kan kijken, kan de uil zijn hoofd bijna 360 graden draaien, wat in de folklore heeft geleid tot de overtuiging dat deze vogel bovennatuurlijke krachten heeft. Het vermogen om weersomstandigheden te voorspellen heeft mensen geïnspireerd om te denken dat de uil de toekomst kan voorspellen. Wanneer een uil wordt gezien, zo zegt de volksmond, is er een verandering op komst. In de context van deze tentoonstelling roept de uil associaties met mythe en magie op, en weerspiegelt hij in bredere zin het klimaat van onzekerheid over de huidige stand van zaken op onze planeet. ‘Vision of the Owl’ gaat over conflict en hoe onze samenleving daarmee omgaat, een thema dat Koen Vanmechelen verkent met behulp van metaforen die hij put uit zijn ruime ervaring met het werken met dieren. Centraal in de tentoonstelling staat een installatie met glanzende, stalen zwaarden die boven een marmeren ei hangen. Dat ei symboliseert de volgende generatie en de dreigende aanwezigheid ervan wijst op de toekomstige strijd die we voor onze nazaten hebben gecreëerd. Maar er is nog hoop, want hoewel een zwaard een dodelijk wapen is, wordt het in combinatie met een slang het traditionele embleem voor geneeskunde en genezing. Deze dichotomie wordt opnieuw opgeroepen in Vanmechelens beeld ‘Medusa’, de mythologische vrouw die schoonheid combineert met terreur om intern conflict te vertegenwoordigen. Het haar van Medusa is samengesteld van giftige slangen en kippenkoppen, zowel roofdier als zijn prooi. Terwijl slangen hun gif gebruiken om hun prooi te immobiliseren en te doden, gebruiken mensen het als levensreddende medicijn. De kippen in het haar van Medusa hebben ook betrekking op medicijnen, aangezien eieren worden gebruikt in vaccins en andere farmaceutische producten en traditionele gezondheidsdrankjes. Als nachtelijke wezen is de uil verbonden met de volle maan, die op zijn beurt gerelateerd is aan vruchtbaarheid en Vanmechelens lopende project waarin hij kippen kruist uit verschillende delen van de wereld. Zijn werk verklaart het belang van de ‘banale’ huishoudelijke kip wiens migratie rechtstreeks verband houdt met de verspreiding van de menselijke beschaving. De tentoonstelling bevat een reeks kleine kippenportretten op gouden bladachtergronden in de stijl van ‘heilige’ middeleeuwse pictogrammen. Vanmechelens werk gaat niet om kippen maar is gericht op het bredere begrip van diversiteit en de uitwisseling van genetisch materiaal. Zijn kunst stelt fundamentele vragen over de mensheid, onze identiteit als een soort en de samenleving die we gecreëerd hebben. Het volgt in de grote Belgische traditie van René Magritte en Marcel Broodthaers die beiden beelden en objecten gebruikten als metaforen. Vanmechelens werk eert ook de heilige band tussen dieren en mensen, belichaamd door het sjamanisme. Dit wordt geïllustreerd door zijn buitengewone en monumentale afbeelding van een bebaarde, getatoeëerde ‘Sjamaan’ met uil die op een nest dreadlocks zit. Er is een gevoel van dubbelzinnigheid in zijn raadselachtige staar die ons onzeker maakt of hij kwaadwillig of vriendelijk is. Is hij een toekomstvoorspeller of even hulpeloos als ons? De tentoonstelling bevat ook levende kippen uit het Cosmopolitan Chicken project van Vanmechelen in een gothische ijzeren kooi, terwijl een paar opgezette uilen hoog vanop hun stok kijken met hun wijze ‘alleswetende’ ogen. Voor de kip is deze blik vol gevaar omdat de uil een roofdier is en zij de prooi. Ironisch genoeg vormen ze in hun staat geen bedreiging meer voor de kippen, maar hun aanwezigheid is toch prominent. Een herinnering aan het feit dat welke wijsheid we in de loop van de geschiedenis ook vergaard hebben, we leven blijven onder de dreiging van nakend gevaar en conflict.

Tentoonstelling van 8 september tot 4 november, 2017 Opening in aanwezigheid van de kunstenaar op 7 september van 17u tot 21u.

Veydtstraat 15 – 1060 Brussel – t +32 (0)2 533 03 90 info@galerievaleriebach.com – www.galerievaleriebach.com