De Elbphilharmonie Hamburg is feestelijk geopend met een openingsplechtigheid en het eerste concert. Het gebouw is het nieuwe hart van de muziekmetropool in het noorden van Duitsland. In zijn architectuur evenals in zijn programma combineert het spectaculaire concertgebouw artistieke excellentie met maximale openheid. De door het architectenbureau Herzog & de Meuron ontworpen en op haar geëxponeerde plek tussen stad en haven gelegen Elbphilharmonie bestaat uit een voormalig pakhuis gecombineerd met een nieuwe, glazen opbouw met golvend daklandschap. Naast drie concertzalen biedt het gebouw plaats aan onder andere een hotel en een openbaar toegankelijk uitzichtplatform dat het karakter van Hamburgs nieuwe herkenningsteken als »huis voor iedereen« onderstreept. De feestelijke opening werd gisteren ingeleid door een openingsplechtigheid in de Grote Zaal. De bondspresident Joachim Gauck, de burgemeester van Hamburg Olaf Scholz, Jacques Herzog van het architectenbureau Herzog & de Meuron en de directeur Christoph Lieben-Seutter hielden ieder een toespraak. Onder de gasten waren de Duitse bondskanselier Angela Merkel en talrijke andere hooggeplaatste gasten uit politiek en cultuur. In de Grote Zaal speelde het NDR Elbphilharmonie Orchester onder leiding van hoofddirigent Thomas Hengelbrock samen met het koor van de Beierse Omroep en gerenommeerde gastsolisten zoals Philippe Jaroussky (contratenor), Camilla Tilling Elbphilharmonie Hamburg_tekst(sopraan), Wiebke Lehmkuhl (mezzosopraan), Pavol Breslik (tenor) en Bryn Terfel (basbariton). Tot de hoogtepunten telde de wereldpremière van een speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd opdrachtwerk van de hedendaagse Duitse componist Wolfgang Rihm »Reminiszenz. Triptychon und Spruch in memoriam Hans Henny Jahnn für Tenor und Großes Orchester« (Reminiscentie. Drieluik en spreuk in memoriam Hans Henny Jahnn voor tenor en groot orkest). Daarna speelde het orkest een speciaal voor de gelegenheid samengestelde selectie van werken uit verschillende eeuwen die een eerste, overweldigende indruk gaf van de geweldige akoestiek van de Grote Zaal, waarvoor de beroemde Japanse akoesticus Yasuhisa Toyota verantwoordelijk tekent. De concertavond bereikte zijn hoogtepunt in het laatste deel van Beethovens negende symfonie waarvan het slotkoor »Freude schöner Götterfunken« op onovertroffen wijze de emoties tijdens de opening van het nieuwe concertgebouw tot uitdrukking bracht. Tijdens het concert werd de gevel van de Elbphilharmonie tot achtergrond voor een unieke lichtshow. De muziek die in de Grote Zaal ten gehore werd gebracht, werd direct vertaald naar kleuren en vormen, die op het gebouw werden geprojecteerd. Duizenden toeschouwers bewonderden Hamburgs nieuwe herkenningsteken, de kleurrijk fonkelende Elbphilharmonie voor de indrukwekkende coulisse van stad en haven. Meer informatie op www.elbphilharmonie.com.
www.germany.travel