In Ekeren komen er twee extra zones 30 bij. Zone Mariaburg en Donk zijn een aanvulling op de al bestaande zones 30 in Ekeren. De stad Antwerpen wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten.

In het district Ekeren komen er twee nieuwe zones 30 bij. Zone 30 ‘Mariaburg’ wordt begrensd door de Kapelsesteenweg, de Veltwijcklaan, de Statiestraat, de spoorwegbedding, de Driehoekstraat, de Schriek, de spoorwegbedding en de grens Ekeren/Kapellen. Al deze straten, uitgezonderd de Statiestraat en de Schriek, het gedeelte tussen de Schepersveldlei en de Kapelsesteenweg, zijn niet in de zone begrepen. Zone 30 ‘Donk’ wordt begrensd door de Veltwijcklaan, de Kapelsesteenweg, het Laar, De Oude Landen, de Prinshoeveweg en de spoorwegbedding. Al deze straten, uitgezonderd de Prinshoeveweg, zijn niet in zone ‘Donk’ begrepen.

Naast de invoer en signalisatie van de zone 30, neemt de stad ook op vraag van politie en scholen infrastructurele maatregelen om de snelheid af te dwingen. De huidige zones 30 aan schoolomgevingen worden opgeslorpt door de nieuwe zones. Verder blijft het aantal parkeerplaatsen hetzelfde als voor de invoer van de zones.

De stad Antwerpen doet momenteel een uitrol van zones 30 waarbij maandelijks twee nieuwe of uitbreidingen van zones 30 worden opgestart per district. Alle districten komen in alfabetische volgorde aan de beurt. Concreet betekent dit dat in elk district minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar bijkomen. Na de toevoeging van de twee extra zones in Ekeren, die nog voor het einde van het jaar worden uitgerold, is dit district alvast bijna afgewerkt.
De stad wilt met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten meer gebruiksvriendelijkheid bereiken, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en tot slot ook minder doorgaand verkeer. Studies tonen namelijk aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.
Koen Palinckx, de districtsvoorzitter van Ekeren, is tevreden: “Als district investeren we in aangename en veilige woonwijken. Met de uitbreiding van de zone 30 over deze twee wijken, zetten we te Ekeren een belangrijke stap in het verhogen van de verkeersveiligheid. De hoofdassen blijven evenwel behouden op 50 of 70 kilometer per uur om de doorstroming en vlotte circulatie te behouden.”