De rekenvaardigheid van Nederlandse en Belgische kinderen is al zeker tien jaar aan het dalen. Is het rekenonderwijs eigenlijk nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen?
Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Elk hoofdstuk kun je als een apart artikel lezen. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest, op basis van wat je interessant vindt of wat je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling of dagelijkse praktijk. In de afzonderlijke hoofdstukken komt het volgende aan de orde:

• Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel
• Effectief rekenonderwijs in de klas
• Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars
• Het belang van automatiseren
• Verhaal- en contextsommen
• Effectief rekenonderwijs in de school

Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenen en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover.
Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders, rekencoördinatoren, rt’ers, schoolleiders en studenten aan lerarenopleidingen.
Met veel handige overzichten en hulpmiddelen die je kunt downloaden voor direct gebruik.
Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas.

Softcover; 296 pagina’s.

Auteur: Marcel Schmeier
Titel: Effectief rekenonderwijs op de basisschool
Uitgeverij: Pelckmans Pro & Pica
ISBN: 978 94 6337 087 5
Thema: onderwijs; leerkrachten
Prijs: € 27,95