Vanaf vandaag verzekert de Ringtrambus dagelijks lijn 820 Zaventem – Vilvoorde – Jette. Een primeur op Belgisch grondgebied. De lange, comfortabele trambussen rijden zoveel mogelijk in eigen bedding, wat een vlotte doorgang en dus ook stiptheid garandeert. Vanaf september rijdt de Ringtrambus op weekdagen om het kwartier, tijdens de rustigere zomermaanden is dat om het halfuur. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is tevreden: ‘De Lijn ontsluit hiermee de Vlaamse Rand met hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Het gaat om een investering van meer dan 60 miljoen euro. Het is meteen ook het eerste luik van het Brabantnet dat gerealiseerd wordt. Het Brabantnet moet de Vlaamse Rand een volwaardig, kwalitatief alternatief voor individueel autoverkeer bieden.’ Naast de Ringtrambus, zitten nog twee andere verbindingen in de pijplijn: de Sneltram tussen Willebroek en Brussel Noord en de Luchthaventram tussen Brussel Noord en Brussels Airport. Samen vormen ze een belangrijke hefboom om de congestie in de Noordrand rond Brussel terug te dringen.

De congestie in Brussel en de Vlaamse Rand zet de hele regio sterk onder druk. De bevolkingsgroei en verdere ontwikkelingen in de streek zullen het aantal verplaatsingen en de verkeersdrukte nog doen toenemen. Een substantiële modal shift is dan ook nodig.  ‘Efficiënt en hoogwaardig openbaar vervoer is ongetwijfeld een deel van de oplossing’, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn. ‘Om mensen te bewegen om van de auto over te stappen op bus of tram, zijn snelle, frequente en vooral betrouwbare verbindingen nodig. Dat is precies wat we vandaag met de Ringtrambus bieden.’ De hybride trambussen zijn duurzaam, comfortabel, bieden een flinke capaciteit en rijden grotendeels in eigen bedding, wat voor een betere stiptheid en betrouwbaarheid zorgt. De trambussen worden ingezet op lijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. Ze rijden onder meer via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte. In de zomervakantie (juli – augustus) rijdt de Ringtrambus op weekdagen om het halfuur, vanaf september wordt dat om het kwartier. Op zaterdag  is er een halfuurfrequentie, op zondag een uurfrequentie.

Van 60 naar 40 minuten
De Ringtrambus doet er vandaag zo’n 60 minuten over om het volledige traject af te leggen. Van zodra de Ringtrambus grotendeels in eigen bedding kan rijden, wordt de reistijd teruggebracht tot 40 minuten. Op het 20 km lange traject legt de Werkvennootschap zowat 16 km vrije busbaan aan. De werken in de Sint-Annalaan in Grimbergen en Vilvoorde zijn volop aan de gang. Binnenkort beginnen de werken in het centrum van Vilvoorde en daarna is de Woluwelaan aan de beurt. Telkens er een stuk vrije busbaan klaar is, zal die ook gebruikt worden.

Brabantnet
De Ringtrambus speelt in op de vervoersnoden rond de luchthaven en de grotere bedrijven en attractiepolen op de as Zaventem – Vilvoorde – Jette. De Lijn realiseert hiermee de eerste van de drie tram(bus)lijnen van het Brabantnet. ‘We zijn blij dat de Ringtrambus van en naar Brussels Airport de spits mag afbijten van het Brabantnet. We zijn dan wel een luchthaven, maar vooral ook een intermodale hub waar verschillende transportmodi vlot op elkaar aansluiten. Naast duizenden passagiers ontvangen we ook duizenden pendelaars die van het brede aanbod van openbaar vervoer gebruik maken. De Ringtrambus is daar een belangrijke en duurzame aanvulling bij, die naadloos aansluit bij onze strategie om de luchthaven duurzaam te ontwikkelen’, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. Ook aan de realisatie van de andere twee tramlijnen wordt flink doorgewerkt. ‘Bedoeling is om binnen enkele jaren een Sneltram in te leggen om reizigers in 40 minuten comfortabel van Willebroek naar Brussel Noord te brengen’, licht Marc Descheemaecker, voorzitter Raad van Bestuur De Lijn toe. ‘En dan is er nog de Luchthaventram, die binnen enkele jaren de passagiers in 25 minuten van Brussel Noord naar Brussels Airport zal vervoeren. De Luchthaventram is een aanvulling op het bestaande treinnetwerk en verbindt de verschillende wijken en bedrijvenzones met het station Brussel Noord en met het station van Brussels Airport.’ De drie tramlijnen vullen lacunes in het huidige OV-netwerk in, zorgen voor overstapmogelijkheden op trein, bus en Brusselse metro en kunnen zo dagelijks tot 30.000 extra OV-gebruikers aantrekken.

De realisatie van het Brabantnet houdt niet enkel een verbeterde bereikbaarheid met het openbaar vervoer in, maar op multimodale bereikbaarheid en op een verbeterde bereikbaarheid met de fiets. Minister Lydia Peeters: ‘Voor de fietsinvesteringen in de Vlaamse Rand wordt een aanzienlijk budget uitgetrokken. Voor 2020 bedraagt dat meer dan 34 miljoen euro. Zo worden er veilige fietspaden voorzien die onder meer aantakken op de belangrijkste haltes van de Ringtrambus’.
Samenwerkingsakkoorden tussen Vlaanderen en Brussel
Net zoals de Ringtrambus gedeeltelijk over Brussels grondgebied loopt (laatste stukje tot bij UZ Brussel in Jette) zal ook de Sneltram van Willebroek naar Brussel-Noord en de Luchthaventram die Brussel-Noord verbindt met Brussels Airport de gewestgrens kruisen.  Voor die projecten wordt momenteel onderhandeld over samenwerkingsakkoorden. Minister Lydia Peeters legt uit: “We leggen met onze Brusselse collega’s een aantal zaken vast in deze akkoorden, zodat uiteindelijk de burger profiteert. De Vlaamse pendelaar die in Brussel werkt, zit niet in met een grens maar wil gewoon vlot naar de hoofdstad. We hopen hier snel tot wederzijdse afspraken te komen.’De onderhandelingen voor die akkoorden lopen.

Foto: www.delijn.be