Een spreekbeurt, een opstel, een tekening: aan leerkrachten de moeilijke taak om er punten op te geven. Dat op een objectieve manier doen is onmogelijk. Wás onmogelijk, want het softwareplatform D-PAC brengt daar voortaan verandering in.
UAntwerpen, imec en de UGent hebben vandaag een nieuwe spin-off gelanceerd. D-PAC, afkorting voor Digital Platform for Assessment of Competences, brengt een baanbrekend softwareplatform op de markt voor een efficiëntere en eerlijkere beoordeling van allerhande soorten werkstukken van leerlingen. De software richt zich op comparatief beoordelen: een methode waarbij je niet elk werkstuk afzonderlijk beoordeelt, maar in directe vergelijking met willekeurige anderen. D-PAC optimaliseerde de bestaande methode en goot ze in een digitaal jasje zodat ze eenvoudig op grote schaal in te voeren is. Na vier jaar productontwikkeling is D-PAC nu klaar om de wereld te veroveren. Beoordelen is moeilijk. Toch moeten leerkrachten wereldwijd scores geven op werkstukjes die haast onmogelijk objectief te beoordelen zijn. Maarten Goossens, founder en CEO D-PAC: “Waarom verdient de ene tekening een zes en de andere een zeven? En krijgt een opstel een acht omdat het écht zo goed is, of omdat de leerkracht toevallig in een goede bui is? De reeds bewezen methode van comparatief beoordelen biedt hier een oplossing voor en dankzij D-PAC kan je ze nu ook eenvoudig toepassen.”
Statistisch model
Bij comparatief beoordelen krijgen meerdere evaluatoren telkens twee werkstukken naast elkaar te zien. Ze moeten vervolgens kiezen welke de betere is van de twee. Door meerdere willekeurige combinaties te maken en voldoende evaluatoren in te schakelen, ontstaat op basis van een statistisch model een goed onderbouwde volgorde van mindere naar betere kwaliteit. Hoewel erg effectief en objectief, is deze methode offline haast onmogelijk te implementeren vanwege de vele mogelijke combinaties en de statistiek erachter. D-PAC heeft nu een platform dat dit hele proces automatiseert. Dit betekent een grote doorbraak in het transparant en objectief maken van beoordelingen. Op school, maar bijvoorbeeld ook bij sollicitaties, subsidiebeoordelingen, het kiezen van opties binnen een agile softwaretraject en nog veel andere beoordelingen.
Wereld veroveren
D-PAC is ontstaan uit een strategisch onderzoeksproject (SBO) van de Universiteit Antwerpen, imec en de Universiteit Gent, waarin onderwijsexperts samenwerkten met softwareontwikkelaars. Toen het onderzoek na vier jaar afliep, klopten de drie oprichters – Maarten Goossens, Marije Lesterhuis en Roos Van Gasse – begin dit jaar aan bij het imec innovatieteam en bij de Dienst Valorisatie van UAntwerpen voor ondersteuning bij de valorisatie van hun opgebouwde kennis. Na een intern traject van twaalf weken wisten ze de nodige opstartfondsen veilig te stellen dankzij imec en het Industrieel Onderzoeksfonds (IOF) van de Universiteit Antwerpen. Hiermee financierden ze de laatste productontwikkeling en stelden ze hun zakelijke strategie op punt.
D-PAC richt zich in de eerste plaats op de Vlaamse en Nederlandse onderwijsmarkt en kan al rekenen op de eerste betalende klanten. Voor de technische ontwikkeling bouwt het op een meerjarig partnerschap met Infanion, een Belgisch-Indische softwarebouwer. Ambitie is om de wereld te veroveren, niet alleen in de onderwijssector, maar in alle sectoren waar objectieve evaluaties een noodzaak zijn. Hiervoor wil D-PAC ook aankloppen bij imec.istart of andere startup-accelerator programma’s.

Foto: Uantwerpen