Nieuwe projecten bevestigen de aantrekkingskracht van unified port en zorgen voor een uitdagende toekomst

Port of Antwerp-Bruges blies op 22 april één kaarsje uit. De havens van Antwerpen en Zeebrugge beslisten vorig jaar om onder één vlag verder te gaan, wat resulteerde in een spannende synergie. Maar hoe uit zich dat en wat betekent de fusie nu, een jaar later?

De fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge vorig jaar heeft het West-Europese maritieme landschap grondig hervormd. De gloednieuwe, verenigde haven stak zijn ambities niet onder stoelen of banken. ‘We willen een wereldhaven worden die economie, mens en klimaat met elkaar verzoent’, klonk het. Nieuwe investeringen en projecten bevestigen de aantrekkelijkheid van de eengemaakte haven – ondanks de huidige moeilijke geopolitieke context.

De eenwording heeft de reeds bestaande innovatie- en energieambities van beide havenautoriteiten aanzienlijk versneld. Schaalvergroting brengt immers meer politieke en economische slagkracht met zich mee. Zo positioneert Port of Antwerp-Bruges zich vandaag als een belangrijke speler in de import, lokale productie, verwerking en overslag van groene waterstof en waterstofdragers (zoals ammoniak en methanol) naar het hinterland. Enkele concrete waterstofprojecten zijn nu klaar om uitgerold te worden.

Port of Antwerp-Bruges ontpopte zich het voorbije jaar steeds meer als cruciale schakel in de internationale logistieke keten. Zo komt vandaag 15% van de totale aanvoer van LNG en aardgas naar Europa via het Zeebrugse havenplatform aan. Een jaar eerder was dit nog zo’n 8%. Daarmee is Port of Antwerp-Bruges een van de belangrijkste toegangswegen voor gas naar het Europese achterland. Op het gebied van energievoorziening en transitie wil de gefuseerde haven ook in de toekomst haar voortrekkersrol voortzetten.

Het integratieproces om de verschillende digitale applicaties om te vormen tot één systeem is in volle gang. Geografische data van het Zeebrugse platform is ondertussen geïntegreerd in de Digital Twin (een virtuele kopie van de haven) en er zijn ook real-time data (bv. luchtkwaliteitssensoren) aan gekoppeld.

Containervolumes

Dat de havens elkaar waar nodig kunnen aanvullen, zie je onder meer terug in de verschuiving van containervolumes van Antwerpen naar Zeebrugge. Omdat Antwerpen vorig jaar qua containercapaciteit aan zijn limiet zat, konden bedrijven voor hun containeroverslag uitwijken naar het platform van Zeebrugge. Zo kunnen containervolumes nu gespreid worden over twee platformen – een win-win voor zowel Port of Antwerp-Bruges als de logistieke spelers.

Non-stop proces

Beide havenplatforms delen een aantal gemeenschappelijke uitdagingen die ze nu samen aanpakken. Neem bijvoorbeeld de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Port of Antwerp-Bruges lanceerde onlangs de jobsite www.havenjobs.com. Door vacatures van zowel Antwerpse als Zeebrugse havenautoriteiten op te nemen, bereikt de website een breed Vlaams publiek. Dit uitgebreide geografische bereik geeft een enorme impuls aan de competitiviteit en aantrekkelijkheid van de havenautoriteiten op de arbeidsmarkt.

Na een jaar is Port of Antwerp-Bruges nog steeds in transitie en evalueert het non-stop zijn processen en systemen. Een fusie is een langetermijnproject en brengt enkele grote uitdagingen met zich mee – technisch, operationeel en menselijk. Port of Antwerp-Bruges kan met tevredenheid terugblikken en vooruitkijken. De havenplatforms – en vooral de mensen erachter – hebben de handen ineen geslagen, het fusieverhaal mede vorm gegeven en mogelijk gemaakt.

Dirk De fauw, burgemeester van de stad Brugge en vicepresident van Port of Antwerp-Bruges: “De fusie is een win-win en een meerwaarde voor zowel Zeebrugge als Antwerpen. Nu, een jaar na de effectieve samenvoeging van de twee havens, zien we dit heel duidelijk terug in de cijfers. Deze meerwaarde bleek ook uit hun gezamenlijke optreden in het buitenland, dat door de havenklanten zeer werd gewaardeerd, zoals de prinselijke missies naar het Verenigd Koninkrijk, de VS en Japan, en het bezoek van de koning en koningin aan de haven van Duqm in Oman. Ik ben ervan overtuigd dat dit gevoel in de toekomst alleen maar zal versnellen en intensiveren. We hebben hier een haven waar we trots op kunnen zijn, want we zijn de eerste wereldhaven die de ambitie heeft om economie, mens en klimaat met elkaar te verzoenen.’

 Annick De Ridder, Havenschepen van de Stad Antwerpen en Voorzitster van de Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Onze fusiehaven is een wereldhaven die zorgt voor duurzame groei en economische welvaart. Het herbergt grote ambities, terwijl het voor grote uitdagingen staat. Die uitdagingen zijn we in het ‘geboortejaar’ met veerkracht en wendbaarheid samen aangegaan. Ondertussen bewijst de fusie van de zeer complementaire havenplatforms zijn meerwaarde in de praktijk. Onze fusiehaven is de economische motor van Vlaanderen. En die motor blijft draaien dankzij al het harde werk van alle medewerkers, zowel op de Antwerpse als de Zeebrugse havenperrons.’

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: ‘Na één jaar zijn we niet één haven. Vandaag, een jaar later, zie ik ook dagelijks op de werkvloer hoe we zijn uitgegroeid tot één samenhangend management en één hecht team. Dat we zo samen één haven vormen, die ook in geopolitiek en economisch uitdagende tijden en tijdens de energiecrisis sterk staat, kan ook op veel internationale weerklank rekenen.’