Tal van trekpleisters, hotels en evenementen in de binnenstad kijken terug op een goede zomer. De pieken lagen tijdens de laatste week van juni en op 15 en 18 augustus, met de vele evenementen in de Antwerpse binnenstad zoals Antwerp Pride en het Bollekesfeest.
 
Populair bij dagjesmensen uit onze buurlanden
Ongeveer 1/3de van de dagjesmensen in Antwerpen kwam uit het buitenland, met de buurlanden op kop. Bijna de helft van de buitenlandse bezoekers komt uit Nederland; en Frankrijk en Duitsland nemen elk bijna 10% voor hun rekening. Koen Kennis, Antwerps schepen voor toerisme: “De zomermaanden doen het altijd goed in Antwerpen. Indien we nog een warme nazomer tegemoet gaan, belooft 2019 een topjaar te worden. De Nederlandse dagtrippers blijven hun weg naar Antwerpen vinden. Onze noorderburen genieten van het geweldige winkelaanbod en de vele gezellige restaurants en cafés zijn een succesformule. We blijven dan ook inzetten op gerichte toeristische promotie bij onze buurlanden en dat zie je in deze cijfers.”
 
Verblijfstoerisme
Grote evenementen zoals Antwerp Pride, de 2 weekends van Tomorrowland en het EK Hockey zorgden voor extra overnachtingen in de stad. De gemiddelde kamerbezetting lag op bijna 75%, een lichte daling tegenover 2018, maar nog steeds beter dan het gemiddelde van 73% in 2017. Dat terwijl de gemiddelde kamerprijs steeg met 2,6% tot gemiddeld 93 euro en dat is positief nieuws voor de hotelsector. Didier Boehlen, voorzitter van de Antwerp Hotel Association: “In de eerste 14 dagen van de maand juli was er een duidelijke daling merkbaar in de Antwerpse hotels en werd er gevreesd voor een slechte zomer. Deze mindere dagen werden echter (zo goed als) helemaal goed gemaakt door zowel het succes van de 2 weekends Tomorrowland maar vooral door het grote succes van het EK hockey. Gedurende deze week haalden de hotels een hogere bezettingsgraad en een hogere gemiddelde kamerprijs dan gedurende andere zomerse weekdagen.”
 
Ruim 57% van de verblijfstoeristen komt uit het buitenland, met Nederland op kop, gevolgd door de andere buurlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
 
Cruises
Net zoals de voorbije jaren komen de zeecruises graag langs in Antwerpen. Dit jaar lagen er al 14 zeecruiseschepen aan de kaaien en dat was goed voor 10.861 passagiers. In het najaar komen er nog eens 19 schepen langs. In totaal zal de Scheldestad dit jaar 8 zeecruises meer verwelkomen dan in 2018.
Verder deden 210 riviercruises Antwerpen aan met in toaal 22.123 passagiers.
 
Infokantoren Visit Antwerpen
Visit Antwerpen ontving deze zomer circa 105.000 bezoekers in de infokantoren in het station Antwerpen-Centraal en op de Grote Markt. Het infopunt op de Grote Markt trekt met bijna 58.000 bezoekers de meeste mensen aan. De nieuwe brandstore in het station Antwerpen-Centraal werd deze zomer door ruim 46.000 mensen bezocht. De omzet van de verkoop van souvenirs op beide locaties steeg met 7%. Er werden in totaal 2229 Antwerp City Cards verkocht, een stijging van 14% ten opzichte van 2018. De verkoop van de Antwerp City Cards zit duidelijk in de lift na al een erg succesvol 2018.
 
Evenementen en attracties
Antwerpse favorieten zoals het Bollekesfeest, Antwerp Pride en de Rubensmarkt waren absolute publiekstrekkers deze zomer, naast muzikale evenementen als Jazz Middelheim of de tweede editie van Antwerp Elrow Town Festival. Het EK Hockey trok naast heel wat atleten ook ruim 60.000 bezoekers aan. De attractiebarometer verzamelt bezoekerscijfers van 23 voorname attracties in de stad. Deze zomer staat de teller op 660.000 bezoekers. Favorieten zijn o.a. de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, het MAS, Rubenshuis, Red Star Line museum en DIVA met respectievelijk 90.000, 164.000, 58.000, 24.000 en 17.000 bezoekers (cijfers van juni tot en met eind augustus).
ZOO Antwerpen verwelkomde deze zomer 2 flamingokuikens en een babytapir. Zij kijken ook tevreden terug op de voorbije zomer. Met ruim 365 bomen en heel wat gebouwen was het de ideale plek om verkoeling te zoeken bij hitte of beschutting bij regen. Er werden 1839 gegidste rondleidingen geboekt, waarvan ongeveer de helft stadswandelingen en de helft in musea. De populairste wandeling blijft de klassieke stadwandeling ‘De sinjoren heten u welkom’.
 
Nieuwkomer Chocolate Nation
Met ruim 25.000 bezoekers deze zomer, is het duidelijk dat Belgische chocolade heel geliefd is bij zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen. Bezoekers van het grootste Belgische chocolademuseum ter wereld zijn er vooral onder de indruk van het interactieve aspect van het belevingsmuseum en uiteraard ook van de vele chocolade-proeverijen. Deze zomer introduceerde het museum bovendien 2 bijkomende talen voor de audiogidsen, en werden er gethematiseerde workshops georganiseerd die letterlijk en figuurlijk gesmaakt werden.