Steeds meer secundaire scholen vragen stagiairs in de lerarenopleiding om al zelfstandig voor de klas te gaan staan en zo mee het lerarentekort op te vangen. De Karel de Grote Hogeschool (KdG) merkt dat de vraag vanuit de secundaire scholen door het lerarentekort sterk toeneemt.
“Al vanaf januari krijgen we de vraag om onze derdejaarsstagiairs in de secundaire scholen aan de slag te laten gaan”, vertelt Tinne Auwerkerken, opleidingshoofd lerarenopleiding secundair onderwijs aan KdG. “Een vraag die aantoont hoe nijpend het tekort aan leraren is.”
 
KdG laat dit enkel toe bij derdejaarsstudenten tijdens het laatste trimester, wanneer het grootste accent sowieso op stages ligt. “Derdejaarsstudenten zijn hier op zich wel op voorbereid. Na 2 jaar zijn onze studenten vakexperts en is de basis voor stevig leraarschap gelegd. Bovendien verwachten we ook bij een gewone stage dat studenten in staat zijn zelfstandig te functioneren als leraar.”
 
Toch maakt men zich aan de Karel de Grote Hogeschool ook zorgen: “De lesopdracht van de student valt soms samen met contactmomenten op de hogeschool. Deze contactmomenten, waarin o.a. de aanzet gegeven wordt tot het opbouwen van een professioneel netwerk, zijn voor de startbekwame student toch van cruciaal belang. Wanneer studenten een deeltijdse officiële lesopdracht in een school vervullen, is het niet altijd evident een goed evenwicht tussen werk en studie te behouden”, aldus het opleidingshoofd.
 
Een ander risico is dat er voor deze studenten die last minute inspringen geen georganiseerde aanvangsbegeleiding is. Tinne Auwerkerken: “Die vroege begeleiding is belangrijk om bijvoorbeeld burn-out en vroegtijdige uitstroom uit het lerarenberoep te vermijden. Omdat studenten pendelen tussen hun leven in de school en hun opleiding die nog voltooid moet worden, is er minder tijd beschikbaar. Geëngageerde en bekwame krachten worden vroegtijdig ingeschakeld en het siert deze studenten dat ze dat willen doen. KdG vraagt dan ook expliciet dat de school de student blijft ondersteunen en een collega aanstelt waarbij de student terecht kan met vragen en bekommernissen over zijn schooltaak.”
 
Om het lerarentekort mee aan te pakken, richt ook KdG een aantal nieuwe lerarenopleidingen in. Het gaat om flexibele formules voor wie al een diploma of werkervaring heeft (de zogenoemde zij-instromers). “Wie al een bachelor of master op zak heeft, kan de verkorte opleiding of een flextraject volgen. Wie ervaring heeft in een praktisch vak kan kiezen voor het educatief graduaat. Dit zijn superflexibele opleidingen die het de studenten zo gemakkelijk mogelijk maken om hun studie te combineren met een job of een gezin. Zo kunnen ze op maat avond- en dagonderwijs combineren.” 
 
www.kdg.be/word-leraar