Containeroverslagbedrijven MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World baten beide een terminal uit aan het Deurganckdok. Op de terminal van MPET aan de oostkant van het Deurganckdok is geen connectie met het spoor aanwezig. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over de nodige spoorinfrastructuur. Om de aan- en afvoer van containers per spoor ook naar de terminal van MPET mogelijk te maken, maken DP World en MPET voortaan samen gebruik van de spoorverbinding van DP World.
 
Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, een ‘spoorbuffer’ met capaciteit van 100 TEU, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.
 
Multimodale haven
 
Het initiatief sluit aan bij de ambitie van Port of Antwerp om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. Door de bestaande capaciteit te optimaliseren, verzekert het initiatief de verdere groei van de haven en het intermodale vervoer.
 
Uitwisseling van de eerste container
 
Annick De Ridder, havenschepen (foto midden): “Deze samenwerking tussen MPET en DP World geeft vorm aan de ambitie van Port of Antwerp om meer containers per spoor aan- en af te voeren. Het project draagt bij aan een betere mobiliteit en een duurzamere haven terwijl het tegelijk de haven van Antwerpen nog aantrekkelijker maakt.”

Foto: www.portofantwerp.be