DMW Gallery in Antwerpen presenteert van 25 februari tot 3 april de tentoonstelling Toen we vergaten waar we vandaan kwamen, waarin de Nederlandse kunstenares Femmy Otten haar landgenoot en schilder Gijs Frieling uitnodigt om een duotentoonstelling te creëren als levend organisme. Grootse in situ muurschilderingen worden gecombineerd met tekeningen, schilderijen en sculpturen die fysiek ingebed zijn in de ruimte van DMW Gallery.

In de tentoonstelling toont Femmy Otten (°1981, Amsterdam) nieuwe schilderijen en sculpturen naast geselecteerde werken uit haar recente solotentoonstelling One Tear at A Time, die eerder plaatsvond bij Fons Welters in Amsterdam. De ‘hedendaagse vruchtbaarheidssculpturen’ van de kunstenares zijn zorgvuldig gecreëerd in hout en evoceren thema’s als moederschap en vrouwelijkheid. De plasticiteit van hout als een levend materiaal dat de tijd zelf belichaamt wordt versterkt door sculpturen tegen de muren in de ruimte te plaatsen. Hierdoor wordt de nadruk evenzeer gelegd op de negatieve of ‘restruimte’ die ontstaat rondom deze sculpturen. Ottens schilderijen brengen een gelijkaardig gevoel van fysieke verbondenheid tussen de werken en de toeschouwer teweeg door middel van een zelfverklaarde stijl die ze ‘bestudeerde nonchalance’ noemt en  die gebaseerd is op de praktijken ontwikkeld door de Vlaamse Primitieven. Olieverf wordt in transparante lagen aangebracht op een wit geschilderde achtergrond, waardoor het licht wordt gereflecteerd en zo een enorme diepte creëert. Het lijkt alsof het licht van binnenuit schijnt, wat bijdraagt aan een intuïtieve, fenomenologische kijkervaring.

Gijs Frieling (°1966, Amsterdam) maakt grootschalige tijdelijke muurschilderingen en schilderijen. Het werk van Frieling kan gezien worden als een poging om de ontwikkeling van de schilderkunst te presenteren als een entiteit waarin de verschillen tussen beeldende kunst, volkskunst, religieuze schilderkunst, ‘hoge kunst’ en de avantgarde slechts contextueel zijn. Voor Frieling zijn muurschilderingen een manier om grootse werken te maken over controversiële, vaak religieuze onderwerpen, zij het op een vergankelijke basis. De laatste jaren groeiden deze muurschilderingen uit tot meer uitgesproken statements over de directe relatie tussen het werk van de kunstenaar en de ruimte waarin het wordt gepresenteerd. De werken van Frieling zijn decoratieve afbeeldingen van planten, dieren, zuilen en gewelven, die enerzijds de bestaande architectuur bevestigen en anderzijds de hele sfeer van de (kunst)ruimte kunnen veranderen.

Femmy Otten & Gijs Frieling
Toen we vergaten waar we vandaan kwamen
DMW Gallery
25.02 – 03.04.2021
Preview: 24 februari op afspraak van 16 tot 20u 
Vernissage: 25 februari van 18 tot 21u  
BORGER: 26 maart van 18 tot 22u 
Finissage: 3 april van 14 tot 18u

Foto’s: www.clubparadis.be