Op de slotavond van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven zijn voor de 17de keer de VAF Wildcards uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor de beste eindwerken aan de Vlaamse filmscholen. De winnaars van de VAF Wildcards 2021 zijn Aulona Fetahaj, Camille Ghekiere, Anne Verbeure, Viet Vu en Linde Goossens. Met een totale waarde van 191.000 EUR zijn de VAF Wildcards nog steeds de grootste filmprijzen van het land en een springplank naar een carrière als professioneel filmmaker of scenarist.
 
In totaal werden dit jaar 82 afstudeerprojecten ingediend voor de VAF Wildcardcompetitie, waarvan 26 fictieprojecten, 24 documentaires, 18 animatiefilms, 11 experimentele single-screen-werken voor de FilmLab-categorie en 3 scenario’s voor de VAF Wildcard Scenario. Uit deze inzendingen selecteerde de jury vijf winnaars en gaf daarnaast ook vier eervolle vermeldingen. Van de winnaars zijn er twee afkomstig van RITCS, één van KASK en twee van LUCA, waarvan één student van Sint-Lukas Brussel en een tweede uit het Doc Nomads-masterprogramma.
 
De VAF Wildcard Fictie 2021 is voor Aulona Fetahaj met Passé imparfait (LUCA School of Arts)(foto top), het verhaal van een jonge vrouw die alleen door de straten van een schijnbaar lege stad dwaalt in de nasleep van een verloren liefde. Bij de uitreiking noemde de jury Passé imparfait “een film die op een erg sfeervolle, tedere en originele manier een erg herkenbaar thema aanraakt. Met de sterke dialogen en de eigentijdse cameravoering toont deze maker maturiteit en bovenal veel talent.”
 
Naast de winnende film deelde de jury ook twee eervolle vermeldingen uit in de categorie fictie, aan Au Revoir Au Printemps van Khaël Touag (LUCA School of Arts) en De dag die wit was van Wannes Vanspauwen (School of Arts HoGent KASK).

De VAF Wildcard Documentaire 2021 werd uitgereikt aan Camille Ghekiere met Nieuwkomers (RITCS School of Arts), een film over vier jonge nieuwkomers uit Colombia, Syrië, de Dominicaanse Republiek en Marokko die proberen te integreren in België en zich afvragen hoe ze in dit grijze land moeten omgaan met liefde, verleiding, relaties en vriendschap. De jury zag in Nieuwkomers “de creativiteit en de eigen stem van een talentvolle maker, een filmmaker met een open blik die in dialoog gaat met verschillende werelden en diverse thema’s op een toegankelijke en originele manier aankaart.”
 
Ook in deze categorie werden twee eervolle vermeldingen uitgereikt, aan Mattias Bavré met Z Bratem (School of Arts HoGent KASK), in oktober nog goed voor de Prijs voor Beste Belgische Studentenkortfilm op Film Fest Gent, en A Country In A Corner van Neema Ngelime (LUCA School of Arts/Doc Nomads).
 
De VAF Wildcard Animatie is voor Anne Verbeure met Rode reus (School of Arts HoGent KASK)(foto tekst), een korte animatiefilm over een reus die vanop een heuvel naar de alledaagse gedachten en gesprekken van zijn kleinere medemensen luistert, maar langzaam genoeg krijgt van de eenzaamheid en veelheid van de stemmen. De jury koos voor Rode reus omdat die “erg eenvoudig is van stijl, met een verhaal dat erg relevant en herkenbaar is in de wereld van vandaag. Alle elementen, beeld, geluid en verhaal nemen je mee in een film die je raakt en waar je van begin tot einde geboeid naar blijft kijken.”
 
De VAF Wildcard FilmLab, voor het beste experimentele single screen-werk, gaat dit jaar naar Viet Vu met My Own Room (LUCA School of Arts/Doc Nomads), een autobiografische film over een Vietnamese filmmaker die naar België emigreerde er er zijn relatie met zijn Franse partner in hun gedeelde appartement afbeeldt. Bij de uitreiking van de VAF Wildcard noemde de jury My Own Room een “erg emotioneel en persoonlijk werk” en prees het de maker voor zijn “oprechte en authentieke film die je meeneemt in zijn intieme leven en gedachten.”
 
De vijfde en laatste VAF Wildcard, die voor het beste Scenario, ging naar Linde Goossens met De Branding (RITCS School of Arts), een script over het lot van twee vrouwen dat onherroepelijk met elkaar wordt verbonden wanneer ze na een dodelijk vluchtmisdrijf in tegenovergestelde posities terechtkomen. De jury gaf de prijs aan Linde Goossens omdat ze “met dit scenario haar metier toont. De sterke structuur neemt je op een authentieke manier mee in een rollercoaster van emoties.” 

De VAF Wildcards

De VAF Wildcards worden sinds 2005 elk jaar uitgereikt. Sinds 2020 wordt ook een Wildcard Scenario uitgereikt. De winnaars krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken, onder begeleiding van een individuele coach en met financiële ondersteuning van het VAF. 
 
Met een totaal bedrag van 191.000 euro blijven de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land. De VAF Wildcards Fictie en Animatie zijn elk goed voor 60.000 euro, die van documentaire voor 40.000 euro en die van FilmLab voor 25.000 euro. De VAF Wildcard Scenario geeft recht op een premie van 6.000 euro en deelname aan het VAF-scenarioatelier.

De resultaten en het professioneel parcours van een aantal VAF Wildcardlaureaten spreken tot de verbeelding. Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilall Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck, Gust Van den Berghe of Sahim Omar Kalifa zijn maar enkele fictieregisseurs die ooit een VAF Wildcard wonnen en intussen naam maakten in de filmindustrie. Ook voor documentairemakers zoals Eva Küpper, Sofie Benoot en Tim De Keersmaecker was de VAF Wildcard een springplank naar een succesvolle carrière.

Foto’s: www.vaf.be