Het coronavirus doet zich overal gelden, ook op het vlak van e-commerce. Die boomt als nooit tevoren, maar toch levert dat kopzorgen op voor pakjesdiensten als Bpost en PostNL. “De pakjes zijn nu veel groter geworden”, zegt Roel Gevaers (UAntwerpen). “De koeriers kunnen minder pakketjes leveren en krijgen dus minder inkomsten binnen. De prijzen voor aanhuisleveringen gaan dus moeten stijgen.”
 
Sinds de start van de lockdown half maart shoppen de Belgen veel meer online. Sommige webshops, zoals Collishop, moesten enkele dagen nieuwe bestellingen weigeren. Ook in de distributiecentra van de koerierdiensten is het alle hens aan dek. Ze kampen ook met een tekort aan koeriers voor de zogeheten last mile, de rit van het distributiecentrum tot bij de klant. Roel Gevaers, transporteconoom op de Universiteit Antwerpen, ziet nog een ander groot probleem, eentje dat op termijn gevolgen zal hebben voor de sector.
 
“Voorheen kochten we vooral kleinere elektronica, speelgoed en kleding online”, legt hij uit. “Dat is nu helemaal anders: er worden massaal meubels, groter speelgoed zoals trampolines, doehetzelfpakketten en voeding gekocht. Voeding buiten beschouwing gelaten gaat het om artikels die gemiddeld veel zwaarder en groter zijn dan vroeger. En dat is een probleem voor typische B2C-pakjesfirma’s: zij investeerden in een geautomatiseerde afhandeling, met transportbanden die voor 90 procent kleine en middelgrote pakketjes zien passeren. Het verwerken van grote pakketten zorgt voor vertraging op de transportband, en heel wat van die pakketten moeten manueel verwerkt worden.”

Volgens Gevaers gaat het gedrag van de consument ook na de coronacrisis gewijzigd blijven. “Mensen gaan grotere artikels online blijven bestellen. Die nieuwe situatie gaat wegen op het businessmodel van de bedrijven én op de koeriers, vaak zelfstandige chauffeurs. Per afgeleverd pakje krijgt een koerier vandaag 1,5 tot 2 euro. Hij of zij kan er gemiddeld 80 tot 100 leveren op een werkdag, wat 150 tot 200 euro oplevert. Met dat bedrag moeten alle kosten (brandstof, bestelwagen, belasting,…) betaald worden.”
 
Koeriers verdwijnen?
Als de koeriers meer grotere pakketten moeten leveren, zullen ze op een werkdag minder ‘drops’ kunnen doen, terwijl de onkosten wel gelijk blijven. Gevaers: “De winstmarges voor de koeriers zijn vandaag al erg klein. Ofwel gaan er koeriers verdwijnen, wat problematisch is, want er is vandaag al een tekort aan goede chauffeurs. Ofwel gaan ze hun prijzen moeten verhogen.”

Volgens de Antwerpse transporteconoom zullen de pakjesdiensten hun manier van werken moeten aanpassen aan het gewijzigde consumentengedrag. “Ik verwacht ook dat deze evolutie zal resulteren in het einde van de goedkope thuislevering. Het prijsniveau zal in de richting gaan van dat van spelers zoals DHL, TNT-FedEx en UPS. Hun goederenflow is al langer afgesteld op een mix van kleine en grote pakketten, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.”
 
Op de blog van UAntwerpen staat een uitgebreider artikel over het onderzoek van Roel Gevaers: https://blog.uantwerpen.be/corona/last-mile .

Foto’s: www.uantwerpen.be