Voor de themacampagne Luther 2017 – 500 jaar Reformatie in Duitsland breidt de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) haar digitale informatie-aanbod uit. Er komen nog meer video’s over toeristisch interessante Reformatiesteden.
Op de website www.germany.travel wordt Luther uitgebeeld door een Playmobilfiguurtje. Een aantal plaatsen uit het leven van de kerkhervormer worden voorgesteld in zeven 360°-video’s. Het gaat daarbij zowel om historische steden als om toeristische bestemmingen. In een animatiefilmpje worden relevante en toeristisch interessante data en feiten over Luther begrijpelijk weergegeven. Verder vind je in de mediagalerie verscheidene filmpjes en foto’s over de Reformatie. Een interactieve landkaart toont de belangrijkste plaatsen waar Luther heeft gewerkt: de Luthersteden Wittenberg, Eisleben en Mansfeld, maar ook Torgau, Schmalkalden, het kasteel Wartburg in Eisenach, Erfurt, Augsburg, Coburg, Worms en Heidelberg. Acht “Lutherroutes” in dertig talen lichten belangrijke gebeurtenissen toe uit het leven van de kerkhervormer. De campagne zal zich gaandeweg ook richten tot bloggers en influencers, en bijzondere plekjes langs de Lutherroutes belichten. Die zullen worden verspreid via de belangrijke sociale media, zoals Facebook, Instagram en YouTube. Alle activiteiten op de sociale media worden verzameld onder de hashtag #luthercountry .
Panoramarondleiding door Nürnberg
De nieuwste video is een panoramische 360°-rondleiding door Nürnberg. Tijdens de Reformatie was de stad een van de meest toonaangevende mediaplaatsen van Duitsland. Ze telde maar liefst 21 drukkerijen. De pamfletten van de Reformatie werden van daaruit bijzonder snel verspreid. De godsdienstgesprekken die er in 1525 plaatsvonden tussen orthodoxen en protestanten bleken een sleutelmoment voor de Reformatie. Na de gesprekken sloot het stadsbestuur zich aan bij de hervormers en werd Nürnberg bijna 300 jaar lang protestants. Ook in de 360°-video word je rondgeleid door de Luther in Playmobil. Het personage is ontworpen door de DZT in samenwerking met de Congress- und Tourismus-Zentrale Nürnberg. Het wordt nu al gebruikt voor de marketing van de campagne op diverse mediaplatforms.