Delhaize heeft altijd al ingezet op de Belgische herkomst van haar assortiment. En de klant zelf is meer en meer bewust op zoek naar producten van Belgische origine. Maar sinds het begin van de gezondheidscrisis is de populariteit ervan nog nooit zo hoog geweest. Zo merkt Delhaize dat de vraag naar Belgische producten in 2020 met meer dan 15 % is gestegen. Een duidelijk signaal. Delhaize trekt dus resoluut de kaart van de Belgische producten. Maar liefst 70 % van het assortiment in een Delhaizewinkel is van Belgische origine. En dat wordt geapprecieerd door de klant. Daarom bedankt Delhaize haar 1600 Belgische leveranciers en verandert ze voor 1 maand van naam : Delhaize wordt Belhaize.

70 % : dat is het percentage van producten met een Belgische origine in de winkels van Belhaize. Sinds 1867 geeft Belhaize zoveel als mogelijk prioriteit aan Belgische producten. Meer en meer merkt Delhaize dat de klanten hier ook expliciet naar vragen. Zo tonen recente cijfers dat de aankoop van Belgische producten met meer dan 15 % is gestegen in 2020. De Covid-crisis heeft hierbij duidelijk als accelerator gewerkt.
De redenen waarom de klant hiervoor kiest, liggen voor de hand : kwaliteit, smaak, variatie, transparantie, duurzaamheid en de ondersteuning van de lokale economie. Volgens een onderzoek van Fairtrade van april 2020 geeft 42 % van de Belgen aan dat ze in de toekomst meer en meer bewust lokaal en Belgisch willen consumeren. En die boodschap is wel degelijk aangekomen bij Belhaize.

“De 32 000 medewerkers van Belhaize en ikzelf willen onze 1600 Belgische producenten van harte bedanken voor hun passie, de uitmuntende kwaliteit en de smaak van hun producten waarvan onze klanten dagdagelijks kunnen genieten. We zijn trots op de samenwerking die we met elk van hen hebben opgebouwd. Het is dan ook onze ambitie om het aandeel van Belgische producten in onze rayons te blijven laten groeien. Elke dag zetten onze aankopers zich in om nieuwe samenwerkingen op te zetten met lokale producenten of om bestaande samenwerkingen verder uit te breiden”, aldus een enthousiaste Xavier Piesvaux, CEO van Belhaize.

Fruit en groenten, vlees, zoete en hartige kruidenierswaren, bieren,…  België is rijk aan topproducten met een uitmuntende smaak en kwaliteit. Daarom kiest Delhaize resoluut voor producten van Belgische origine, op voorwaarde dat er voldoende volume beschikbaar is voor alle 763 Belgische winkels. Het seizoen speelt hier ook een grote rol. Voor bepaalde categorieën kopen we enkel aan in België zoals bio-eieren, kalfsvlees, prei, witloof, … Voor sommige producten is er helaas geen Belgisch alternatief in voldoende volume. Denk maar aan exotisch fruit, Franse wijnen, …

Win-win voor iedereen
Lokaal consumeren heeft heel wat voordelen voor iedereen. In de eerste plaats kan de klant zo rekenen op verse producten. Maar er is uiteraard ook een economisch aspect:  de Belgische aankopen van Belhaize vertegenwoordigen namelijk een bedrag van 3 miljard euro per jaar. Een bedrag dat zo terugvloeit naar de lokale Belgische economie. Door met Belgische producenten te werken, kunnen er ook tenslotte kortere circuits en rechtstreekse relaties worden opgezet om de leveranciers zo een beter inkomen te garanderen.
Belhaize wil kansen creëren, ook voor lokale ondernemers. Er zijn tientallen voorbeelden van kleine producenten die dankzij Belhaize de mogelijkheid hebben om verder door te groeien en hun dromen waar te maken, met respect voor hun visie en hun authenticiteit.

Klassiekers maar ook innovaties
Mensen associëren Belgische producten vaak met klassiekers : witloof, appels, streekbieren, koekjes,…  Maar vaak zijn er ook verrassende Belgische producten waar niemand van verwacht had dat ze ook bij ons geproduceerd worden. Belhaize wil meer dan ooit deze ondernemers ondersteunen en die innovaties in onze winkels lanceren. Zo hebben we al een uitgebreid gamma van kwaliteitsvolle Belgische wijnen en binnenkort zullen we in primeur Belgische thee aanbieden.
In september lanceert Belhaize namelijk een exclusieve samenwerking met LocalTea. Deze onderneming zal binnenkort een theeplantage opzetten in Loenhout in België. Vanuit kwaliteitsstandpunt is dit een revolutie want de thee zal veel verser zijn omdat hij rechtstreeks in België wordt geproduceerd en onmiddellijk wordt geleverd.

Lokale producten voor een duurzamere wereld
Dankzij dit Belgische assortiment kan Belhaize ook haar CO2 -voetafdruk verder beperken dankzij de kortere afstanden die worden afgelegd van de producent tot de distributiecentra. Dit is één van de vele inspanningen van de retailer op dit gebied binnen het duurzaamheidsprogramma Lion’s Footprint. En met succes want vanaf dit jaar zijn al onze 763 winkels CO2 neutraal.
Maar het gaat niet enkel om het verminderen van CO2 . Als we het voorbeeld van LocalTea nemen: het aanbieden van deze thee is goed voor een vermindering van de CO2 -uitstoot met 96% en van het waterverbruik met 97%.

1600 Belgische leveranciers  in de kijker zetten
Onze Belgische leveranciers verdienen meer dan ooit deze aandacht. De ganse maand mei zullen onze 1600 Belgische producenten nog meer dan anders in de kijker staan in onze winkels, op onze website en in al onze media. Deze ambachtslui, landbouwers en andere gepassioneerde Belgische producenten zijn ook te vinden in het Delhaize-magazine. In de winkel zelf zullen deze producten naar voor worden geschoven. Om dit extra te benadrukken zal Delhaize dus even Belhaize worden. Niet alleen ons logo verandert, ook enkele verpakkingen zullen tijdelijk andere logo’s krijgen om deze lokale verankering extra te benadrukken.
Enkele gelukkige Belhaize-klanten maken zelfs kans op een bezoek aan één van de 1600 Belgische producenten : waag je kans bij aankoop van 5 producten met het FormidaBEL-label. Zij zullen je met hetzelfde enthousiasme ontvangen zoals ze dat iedere dag met hun producten doen. Je zal niet alleen  kunnen kennismaken met hun producten maar ook ter plaatse genieten van een lekkere maaltijd. De wedstrijd loopt van 6 mei tot en met 2 juni 2021.

Foto: www.delhaize.be