Met de heropening van de volledig vernieuwde supermarkt van Nijvel stelt Delhaize vandaag officieel haar nieuwste winkelconcept voor. Het is de eerste supermarkt van Delhaize die de nieuwe positionering belichaamt. Na een grondige bevraging en analyse van de behoeften van haar klanten ontwikkelde Delhaize dit volledig nieuwe winkelconcept waarin wordt afgestapt van de klassieke inrichting, ten voordele van een concept met de focus op convenience, inspiratie en innovatie. Het nieuwe winkelconcept speelt in op de steeds evoluerende verwachtingen van de klant. Dit jaar nog worden 9 andere Delhaize supermarkten volgens dit nieuwe concept vernieuwd. Delhaize blijft dan ook overtuigd investeren in de renovatie van haar winkelpunten: jaarlijks wordt er 200 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van eigen en zelfstandige Delhaizewinkels. De verwachtingen en behoeften van de klant evolueren razendsnel. Delhaize wil meer dan ooit inspelen op wat haar klanten verwachten. Vandaar dat Delhaize vandaag met veel trots haar nieuwe winkelconcept officieel voorstelt. “Delhaize luistert meer dan ooit naar haar klanten om zo nog beter te kunnen inspelen op de actuele behoeften. Ik ben van mening dat we hier met dit vernieuwde winkelconcept perfect in geslaagd zijn. Daarbij zal Delhaize binnenkort nog meer nieuwe concepten lanceren”, zegt een trotse Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. Vandaag werd de winkel feestelijk geopend met een grote receptie voor alle klanten. Blikvanger in het nieuwe concept is het gloednieuwe Fresh Atelier in samenwerking met Foodmaker. Klanten willen oplossingen die hen het leven makkelijker maken. Delhaize lanceert daarom een zone waar kant-en-klare schotels en bereidingen vers worden bereid. Dit Fresh Atelier garandeert de versheid van de producten door op dagbasis te werken, met recepten die helpen bijdragen tot een evenwichtigere voeding. Dit concept krijgt een plaats aan de ingang van de winkel, in de buurt van de traditionele kassa’s en de self-scan, wat handig is voor klanten die hun tijd in de winkel willen beperken. Je kunt er ook terecht voor een heerlijk kopje koffie. Delhaize draagt zoals steeds duurzaamheid hoog in het vaandel: zowel in de fruitsappen als in de soepen van de dag zullen onverkochte producten uit de afdeling fruit & groenten gebruikt worden. Of de klant nu kiest om eerst langs de drankenafdeling te gaan of niet, hij komt sowieso terecht in de versdriehoek van de winkel, het kloppende hart van het nieuwe winkelconcept van Delhaize. Hier vinden we eerst de bakkerijafdeling. Nieuw is dat we zullen werken met etiketten die geprint worden per type brood. Gedaan dus met verschillende soorten zakken.En daarenboven maken we gebruik van herbruikbare broodzakken in de strijd tegen overtollige verpakkingen. Verder vindt de klant in de versdriehoek fruit & groenten, bereide maaltijden, sushi, vis, vlees en het vegetarische gamma. Nieuw hier is ook de beenhouwerij met een bedieningsstand. Ten slotte wordt het beste van charcuterie en kaas aangeboden in een nieuwe presentatie. De manier waarop de producten aan de klanten worden gepresenteerd is radicaal veranderd: heel de versdriehoek bestaat uit lage meubels, waardoor de klant een overzicht krijgt tot aan de ateliers van de slagerij, sushi en vis. Onze klanten zullen in een oogwenk hun verse producten kunnen inslaan en kunnen er ook vragen stellen aan onze servicemedewerkers die hun producten door-en-door kennen. Bij Delhaize weten we dat onze klanten bij de keuze van voeding veel belang hechten aan de smaak. Met dit nieuwe winkelconcept vinden klanten sneller de weg naar de categorieën via dewelke Delhaize meer dan ooit de rol van specialist wil vervullen: in de eerste plaats granen, pasta’s en peulvruchten, en natuurlijk onze wijnen en alcoholische dranken, met de ondersteuning van onze experts. Voor het eerst worden de categorieën koffie en chocolade samen gepresenteerd, in de buurt van de wijn. Delhaize speelt verder in op de toenemende vraag naar bioproducten en stelt haar bio-assortiment extra in de kijker. De bioproducten worden per categorie samen geplaatst. Het milieu wordt ook hier niet vergeten, want Delhaize biedt hier bionoten, -zaden en -granen aan in bulk. Traditioneel kom je in een Delhaize supermarkt eerst langs de afdeling fruit & groenten. Delhaize heeft in deze winkel een volledig nieuw concept uitgewerkt. Het uitgangspunt is de behoefte van de klant. Die kan nu op een eenvoudige manier kiezen voor een kort winkelparcours voor kleinere convenience- aankopen of voor een intuïtiever winkelparcours voor de meer uitgebreide boodschappen. In het begin van de winkel is er een kort parcours met een groot aanbod van snelle maaltijdoplossingen voor de hele dag via het Fresh Atelier: vers gesneden fruit, verse fruitsappen en gekoelde dranken, aperitiefhapjes, belegde broodjes, soepen en salades.
Eenmaal de zone van de snelle maaltijdoplossingen voorbij, komt de klant in het winkelparcours voor de uitgebreidere boodschappen met om te beginnen de drankenafdeling. Het nieuwe concept werd uitgewerkt met het oog op een zo logisch mogelijke aankoopervaring. Voor het eerst worden zwaardere producten, zoals de dranken, aan het begin van het parcours geplaatst zodat ze onderaan in de kar of het mandje liggen. De afdeling fruit & groenten bevindt zich op de beste plaats in dat parcours en de afdeling diepvries aan het einde ervan, uiteraard om de koude keten zo goed mogelijk te bewaren. De verlichting en de aankleding van de winkel werden aangepast en geoptimaliseerd met het oog op een nog aangenamere winkelervaring. De promoties in de winkel zijn competitief, zichtbaarder en makkelijker toegankelijk. Tenslotte zal het winkelen ook aangenamer zijn voor jong en oud. Delhaize creëerde eenKids Corner voor de allerkleinsten. Hier kunnen kinderen zich amuseren terwijl hun ouders genieten van een gratis kopje Delhaize-koffie uit de automaat die aanwezig is in elke vernieuwde supermarkt. Het digitale maakt deel uit van het leven van klanten, en bijgevolg werd ook de omnichannelstrategie opgenomen in het nieuwe Delhaize-concept. Bovenop Collect, de dienst waarmee klanten de producten kunnen ophalen die ze besteld hebben via Delhaize.be, biedt de nieuwe winkel de mogelijkheid om tijdens het winkeltraject online bijkomende producten te kiezen en te bestellen. Er zijn 5 schermen waarmee klanten onlineproducten kunnen bestellen via de app Delhaize.be. Dit betekent een aanvulling met honderden artikelen bovenop de 20.000 referenties van het assortiment van de winkel. Deze producten zijn dan de volgende dag beschikbaar in het afhaalpunt van de winkel of worden thuis geleverd. Dat aanbod omvat exclusievere merken, gezinsverpakkingen, 70 bijkomende bioproducten en 150 specifieke en enkel bij Delhaize beschikbare wijnen. De teams van de winkel werden opgeleid om indien nodig klanten te helpen bij deze nieuwe manier van winkelen.
Foto’s & video: Delhaize