Supermarktketen Delhaize had zich op voorhand al voorbereid op de staycation, een zomervakantie waarbij meer Belgen dan gewoonlijk hun vakantie in eigen land doorbrengen. Na 1 maand maakt het bedrijf een stand van zaken op en de impact was meteen te voelen. Zo ligt de wijnconsumptie in juli hoger en is het BBQ-assortiment populairder dan ooit. Ook merkt Delhaize dat de winkels in de Ardennen en aan de Kust een hogere aanvraag hebben naar de Collect diensten.

Met de komst van het coronavirus steeg ook noodgedwongen de populariteit van de staycation. Zelfs na het openen van de grenzen, kozen veel Belgen ervoor hun zomervakantie door te brengen in eigen land. Waar mogelijk kwamen de Belgen samen met familie en vrienden om de vele verloren apero momenten in te halen. Dineren, lunchen en bbq’en, het kan allemaal in open lucht en met veilige afstand binnen de eigen bubbel. Delhaize had zich goed voorbereid op deze trend en de massale vraag naar producten voor het creëren van een vakantie in eigen tuin, om zo te voldoen aan de wensen van hun klanten. Na één maand maakt Delhaize een stand van zaken op en de sterke impact van die “staycation” is al meteen te voelen op een aantal gebieden.

Ondanks de heropening van cafés en restaurants, ligt de thuisconsumptie van alcohol nog altijd hoog. Zo merkt Delhaize in de maand juli een stijging van 15% in de verkoop van wijnen en schuimwijnen. Daarbij blijken voornamelijk Bag-In-Box wijnen, kleinere wijnformaten en rosé wijnen heel populair te zijn. De supermarktketen ziet daar respectievelijk een stijging met 30%, 25% en 20% in vergelijking met juli vorig jaar. De verkoop van aperitiefproducten steeg met 80% en ook lekkere hapjes zoals foccacia 72%, oesters 190% en kaas 20% stegen. Wanneer mensen thuis een glaasje drinken genieten ze immers ook graag van een hapje.

Het BBQ-seizoen is nog lang niet voorbij

Sinds de opstart van het BBQ-seizoen eind maart zag Delhaize een serieuze stijging van 26% in het BBQ-assortiment. Dat is vooral te verklaren door het goede weer en de hogere thuisconsumptie. Vooral BBQ-specialiteiten, zoals mini pensen en gemarineerd spek alsook andere BBQ-referenties zijn dit jaar heel populair. Het bedrijf ziet een stijging van 72% in de verkoop van BBQ-specialiteiten en een stijging van 88% in de verkoop van vegetarische alternatieven voor op de BBQ die vandaag steeds een groter deel uitmaken van het Delhaize-assortiment. Zo heeft het bedrijf met hun exclusieve partner Greenway onlangs een vegan balletjessaté en vegan merguez uitgebracht. Ook de aankoop van componenten zoals bv. puree stijgt, op die manier kan men zich tijdens de BBQ focussen op de specialiteiten en hoeft men niet na te denken over bijgerechten.

Collect stijgt aan de Kust en in de Ardennen
Belgen die op staycation gaan naar de Kust of de Ardennen kiezen ervoor het gemak op te zoeken en hun boodschappen voor hun klaar te laten zetten in het collect-punt. De Delhaizewinkels in de kuststeden kennen 50% meer orders via Collect en in de Ardense Delhaizewinkels zijn dit er 22%. Hetzelfde geldt voor Home Delivery met een stijging van maar liefst 100% in het hele land.

Foto: Wijnconsumptie en aperitiefhapjes stijgen / www.delhaize.be