De Belgische varkenssector staat vandaag opnieuw onder enorme druk. De voornaamste reden is de situatie op de internationale varkensmarkt. Door externe omstandigheden is er lagere vraag vanuit het buitenland, hierdoor daalt de Belgische export en is de markt oververzadigd wat leidt tot een overaanbod van varkensvlees.

Dit fenomeen heeft een structurele impact op de verkoopsprijs van varkensvlees die historisch laag staat.  Samen met de stijgende voederprijzen zorgt dit ervoor dat de varkensboeren steeds minder verdienen aan hun varkensvlees.

Net zoals in vorige crisissen in deze sector neemt Delhaize haar verantwoordelijkheid en activeert ze een ondersteuningsprogramma voor haar 85 Belgische varkensboeren. Delhaize hoopt dat andere retailers en afnemers van Belgisch varkensvlees het voorbeeld zullen volgen.
Meer concreet zal Delhaize vanaf 1 oktober een extra crisisbijdrage per varken betalen aan de Belgische varkenskwekers en dit minstens tot 1 januari 2022. Dan zal de situatie terug geëvalueerd worden. De beslissing kadert binnen de strategie van de supermarktketen om bewust te kiezen voor Belgische versproducten, voor Belgisch varkensvlees én voor een lange termijnsamenwerking met Belgische varkensboeren.

96 %  van het varkensvlees dat Delhaize verkoopt is van Belgische origine. Een duurzame toekomst voor de Belgische varkensteelt is dan ook van levensbelang, in de eerste plaats voor de varkenskweker zelf. Maar ook voor de Delhaize klant die rekent op de smaak en kwaliteit van het Belgisch varkensvlees. Vandaar dat Delhaize zijn verantwoordelijkheid neemt en deze extra crisisbijdrage activeert.

Foto: www.delhaize.be