Zoals aangekondigd in april, is Delhaize de eerste distributeur om het Nutri-Score label in België te introduceren. Een reeks van producten (yoghurt en ontbijtgranen) is vandaag reeds beschikbaar in de supermarkten van Delhaize. In de komende dagen zullen Delhaize klanten het voedingslabel Nutri-Score terugvinden op alle verse soepen, ontbijtgranen, yoghurt en bereide maaltijden van het Delhaizehuismerk. Dankzij dit voedingslabel wil Delhaize haar klanten helpen om de ingewikkelde voedingstabellen gemakkelijker en sneller te begrijpen teneinde evenwichtige voedingskeuzes te kunnen maken. Nutri-Score is een visueel label met vijf letters en vijf kleuren die de informatie over de voedingswaarde van levensmiddelen samenvatten voor de klanten. De bedoeling is om binnen de 2 jaar alle huismerkproducten van dit label te voorzien.

De belofte van Delhaize kan niet eenvoudiger zijn: Beter en evenwichtig eten moet niet complex zijn en je hoeft er geen voedingsdeskundige voor te zijn. Dankzij het

A

voedingslabel Nutri-Score kunnen klanten in een oogopslag de nutritionele informatie lezen. Het ontcijferen van ingewikkelde voedingstabellen behoort dus tot het verleden. Delhaize wil het leven van de klant eenvoudiger maken met de introductie van dit voedingslabel. Delhaize is zo de eerste retailer in België die op deze manier haar klanten wil helpen om evenwichtigere voedingskeuzes te maken.
Waaruit bestaat nu Nutri-Score? Het gaat om vijf letters en vijf kleuren die de voedingsinformatie van een product samenvatten. Op de voorkant van de verpakkingen vindt de klant een duidelijk zichtbaar pictogram. De Nutri-Score vat op een begrijpelijke manier de ingewikkelde voedingstabellen samen. Zo kan de klant makkelijker zelf voedingsmiddelen vergelijken. De 5 letters & kleuren op de verpakking helpen je op weg. Het Nutri-Score systeem is gebaseerd op internationaal onderzoek, en bedoeld om consumenten te begeleiden in het samenstellen van een evenwichtige voeding. Iedere kleur of letter geeft de voedingsinformatie van het product weer door de balans te maken tussen twee categorieën voedingsstoffen en voedingsmiddelen: aan de ene kant vezels, proteïnen, fruit en groenten; aan de andere kant calorieën, verzadigde vetzuren, suiker en zout.
Een reeks van producten (yoghurt en ontbijtgranen) is vandaag reeds beschikbaar in de supermarkten van Delhaize. In de komende dagen kunnen Delhaize klanten het voedingslabel Nutri-Score terugvinden op alle verse soepen, ontbijtgranen, yoghurt en bereide maaltijden van het Delhaizehuismerk. De bedoeling is om binnen de 2 jaar alle huismerkproducten van dit label te voorzien.
De reden waarom Delhaize dit voedingslabel nu lanceert, ligt voor de hand. In de gesprekken die we de laatste maanden hebben gehad met onze klanten binnen het concept van de rode tafel stellen we vast dat de meerderheid van onze klanten beter en evenwichtiger wil eten. Het interpreteren van de voedingswaarden van een product is echter niet evident. Met Nutri-Score wordt dit voor onze klanten een stuk eenvoudiger.
De introductie van Nutri-score gaat voor Delhaize ook verder dan haar klanten informeren. Het zorgt ook voor een engagement waarbij Delhaize nog meer zal inzetten op het herformuleren van huismerkproducten. Nu al herbekijkt Delhaize jaarlijks meer dan 1500 huismerkproducten en verlaagt ze zo het suiker-, vet- en zoutgehalte in de producten. Deze inspanningen zullen nog verhogen in de toekomst dankzij de introductie van deze Nutri-Score.
Om de lancering van dit label te begeleiden heeft Delhaize een intensieve communicatiecampagne voorzien. Tegelijkertijd zal de klant alle info kunnen terugvinden op www.delhaize.be/nutriscore.
Foto’s: Delhaize