Delhaize bereidt zich voor om haar klanten in de best mogelijke omstandigheden te verwelkomen zodat ze toch de eindejaarsfeesten kunnen vieren in deze uitzonderlijke omstandigheden. Delhaize vraagt haar klanten om producten als dranken, droge voeding en diepvriesproducten al op voorhand te kopen zodat met de feesten zelf enkel de verse producten nog aangekocht moeten worden. Binnen dat kader heeft Delhaize haar commercieel plan aangepast en zijn er nu al feestelijke promoties te vinden in de Delhaizewinkels. Delhaize heeft ook de capaciteit van haar e-commerce voor ophaling in de winkel en thuislevering verhoogt. Er worden hogere volumes verwacht voor alle feestproducten zowel in de winkels als via e-commerce. Het doel is in de eerste plaats de gezondheid en veiligheid van de klanten en de medewerkers te garanderen maar Delhaize wil ook iedereen de kans geven de feesten zo goed mogelijk te beleven ondanks de uitzonderlijke situatie. Vele mensen kijken uit naar de feestdagen in deze donkere en moeilijke tijden en Delhaize wil daarbij graag helpen.

Volgens een enquête, uitgevoerd door Delhaize, zijn de Belgen van plan om minder feestmaaltijden te organiseren, en dit in kleinere groepen met het gezin, met de partner of alleen.

Als de strenge maatregelen blijven gelden zullen ze waarschijnlijk hun aantal feesten halveren. Dit zal ervoor zorgen dat meer Belgen thuis gaan koken en dat maar liefst 97% van de ondervraagden van plan is om in een fysieke winkel hun eindejaarsaankopen te doen. Volgens dezelfde enquête zijn de bekommernissen van de Belgen over het winkelen voor Kerstmis en Oudjaar uiteenlopend: de drukte in de winkels, de voldoende beschikbaarheid van producten en het besmettingsrisico. Delhaize en haar 32 000 medewerkers doen er dan ook alles aan om deze feesten veilig en gezond te laten verlopen.

Planning, het sleutelwoord voor rustige en veilige feesten
Om met een gerust hart te kunnen winkelen voor de feestdagen en om de 32 000 medewerkers zo goed als mogelijk te ondersteunen, raadt Delhaize haar klanten aan om hun aankopen goed te organiseren en op voorhand in te plannen. De populairste dagen voor eindejaarsboodschappen zijn namelijk traditioneel de drie dagen vóór de feesten. Daarom adviseert Delhaize bijvoorbeeld om in de komende dagen en weken producten als dranken, droge voeding en diepvriesproducten nu al aan te schaffen. Zo kunnen de klanten zich op de vooravond van de feestdagen focussen op de verse producten en wordt het niet te druk en kan een overrompeling vermeden worden. Dat zal niet alleen belangrijk zijn voor de klanten maar ook voor de medewerkers van de winkels.
Delhaize heeft haar commercieel plan aangepast en lanceert daarom nu al eindejaarspromoties om de last minute-rush te vermijden.
Voldoende voorraad in samenwerking met de producenten
Delhaize heeft nauw samengewerkt met haar producenten om ervoor te zorgen dat er voldoende artikelen in voorraad zijn, zodat de rayons altijd goed gevuld zijn.
Delhaize heeft ook logistieke oplossingen gezocht om de leveringscapaciteit van de distributiecentra naar de winkels te vergroten. Sommige producten kunnen daarom bijvoorbeeld ook op zondag worden geleverd zodat de voorraden altijd snel kunnen aangevuld worden.

Foto’s: www.delhaize.be