Delhaize gaat een duurzame samenwerking aan met de coöperatie Biomilk.be, die een selectie van bio-zuivelproducten aanbiedt op basis van 100% Belgische melk van de melkveehouders van de coöperatie. In het kader van deze nieuwe samenwerking tussen Delhaize en Biomilk.be laat Delhaize zien dat het in alle vertrouwen en transparantie samenwerkt met melkveehouders en landbouwers, met name door hen een correcte prijs te betalen waarmee ze in hun bedrijf kunnen investeren voor een duurzame toekomst en kwaliteitsvolle producten. Tijdens rondetafelgesprekken met haar klanten heeft Delhaize de bevestiging gekregen dat de Belgische consumenten niet enkel een ruim aanbod bioproducten willen zien, maar ook de lokale landbouwers willen steunen.
Aan de ene kant Delhaize, de eerste Belgische distributeur die in de jaren 1980 bioproducten aanbood in haar rekken en tegenwoordig meer dan 650 bio-referenties ter beschikking stelt van haar klanten. Aan de andere kant Biomilk.be, coöperatie die 46 biologische melkboerderijen in heel België verenigt. Delhaize en Biomilk.be bundelen nu hun krachten om samen vooruit te gaan in de biosector. “Biomilk.be was op zoek naar een stabiele partner die zich zowel voor afzetvolume als voor de prijs op lange termijn kon engageren. Delhaize was op zoek naar een korte keten om de ontwikkeling van biologische zuivel verder te zetten, op transparante wijze” legt Marjan Decoster uit, verantwoordelijke zuivel van Delhaize België.
De Belgische herkomst van biologische melk is een must voor de distributeur, die ook de Belgische producenten wil ondersteunen. Bovendien garandeert dit type zeer korteketen een betere transparantie en traceerbaarheid, wat de klanten op prijs stellen. Dit blijkt uit de gesprekken die Delhaize sinds het begin van het jaar heeft met haar klanten rond de rode tafel en de feedback die Delhaize krijgt op het platform meemetmijnleven.be.
Door deze duurzame samenwerking met de bio-melkveehouders kunnen zij een correcte verloning krijgen,en dit op basis van een gegarandeerd jaarlijks minimumvolume. Dit samenwerkingsproject is een duidelijk signaal van het engagement van Delhaize t.o.v. de melkproducenten op lange termijn. “Deze samenwerking geeft ons de kans om als familiebedrijf te blijven voortbestaan. Op deze manier kunnen onze bedrijven zich in orde stellen met een strikte moderne wetgeving en kunnen ze investeren in de dieren, het milieu en schone energie” legt Frank Van den Steen, melkveehouder en Voorzitter van de coöperatie Biomilk.be, uit.
Voor de landbouwers houdt de keuze voor coöperatief ondernemerschap talloze voordelen in. Eendracht maakt macht… maar ook kennis. Wanneer ze zo worden samengebracht, kunnen ze hun commerciële én technische kennis uitwisselen om samen na te denken over de landbouw van de toekomst. Omdat de biologische landbouw een radicaal verschillende aanpak is, is deze uitwisseling van kennis noodzakelijk om een duurzaam en kwaliteitsvol product te garanderen, gemaakt in optimale omstandigheden op lange termijn.
Dankzij deze duurzame samenwerking kunnen de landbouwers het natuurlijke evenwicht en de natuurlijke cycli respecteren. De dieren krijgen biologisch, voedzaam voer (vetzuren rijk aan omega 3, hoger carotenoïdegehalte, enz.). Ze hebben de tijd om op te groeien in een grote stal en in open lucht, in weides die niet met chemische meststoffen worden behandeld. Deze weldoorvoede dieren, met een veel betere levenskwaliteit, zijn dus sterker en gezonder. “Al onze melk komt van Belgische bodem. Als biologische landbouwer is deze bodem de motor van ons bestaan. Onze koeien eten hoofdzakelijk een mengeling van gras en klaver. Klaver, een plant uit de vlinderbloemenfamilie, bindt zich met goede bacteriën om stikstof uit de lucht te halen en het in de bodem te brengen”, gaat Frank Van Den Steen verder.
Geïnteresseerde consumenten kunnen de melkveehouders van de coöperatie Biomilk.be bezoeken door je in te schrijven op het platform meemetmijnleven.be. Deze bezoeken zullen half augustus doorgaan.
Het logo Biomilk.be zal op alle verpakkingen van Delhaize producten binnen dit gamma staan zodat de klanten ze snel kunnen herkennen.
Dit gamma is voortaan beschikbaar in alle supermarkten van Delhaize en in een groot deel van haar zelfstandige winkels (AD, Proxy en Shop&Go).
Foto’s: Delhaize